آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

گسترش بی سابقه تجمع و اعتراضات کارگری

تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی، هواپیمایی هما و فولاد در شهرهای تهران، اهواز و اصفهان و حمایت شورای بازنشستگان ایران و دهها تشکل دیگر از اعتصاب کارگران  صنایع نفت و پتروشیمی

در پی فراخوان قبلی، بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای تهران، اهواز برای دستیابی به خواسته‌های خود دست به تجمع زدند.

تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی در تهران

روز یکشنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۰، بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی روبروی سازمان تامین اجتماعی در تهران تجمع کردند.

آنان در فراخوان خود اعلام کرده بودند، یکشنبه‌های اعتراضی‌شان را از سر می‌گیرند. این تجمع‌ها در تهران در برابر سازمان تامین اجتماعی و در شهرستان‌ها در برابر ادارات این سازمان برگزار خواهد شد.

تجمع بازنشستگان هواپیمایی هما در تهران

امروز یکشنبه، بازنشستگان هواپیمایی هما جلوی درب جبهه هواپیمایی در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق خرداد‌ماه دست به تجمع زدند.

بنا به گزارش دریافتی، گارد ویژه برای جلوگیری از گسترش تجمع بازنشستگان جلوی درب جبهه هواپیمایی مستقر شده‌اند.

تجمع بازنشستگان فولاد در اهواز

همچنین امروز یکشنبه ۶ تیر، بازنشستگان صندوق فولاد روبروی صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد در اهواز تجمع کردند.

تجمع  اعتراضی  بازنشستگان صندوق فولاد در اصفهان

امروز یکشنبه، بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگان فولاد در اصفهان نیز روبروی این صندوق دست به تجمع زدند.

خواسته‌ها و مطالبات مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی

۱ـ رسیدن به حق و حقوق قانونی از کارافتادگان و بازماندگان و حداقل‌بگیران و میانه‌بگیران روبه پایین.

۲ـ مشخص کردن ۲۵ درصد الباقی، ۷۵ درصد از ۱۰۰ درصد متناسب سازی حقوق.

۳ـ برگشت دادن از کارافتادگان و بازماندگان همانند قبل در گروه حداقل‌بگیران برابر با ماده ۱۱۱

۴ـ در نظر گرفتن حق عائله‌بندی برای خانم‌های بازنشسته و از کارافتادگان و کسانی که بدلیلی، همسر طلاق دادند و یا همسرشان فوت کرده است.

۵ـ در نظرگرفتن حق منطقه جنگی

۶ـ پرداخت مابه‌التفاوت فروردین ماه

دیگر خواسته‌های اعلام شده بازنشستگان تامین اجتماعی

ـ اجرای کامل همسان‌سازی و افزایش حقوق‌ها به بالای ۱۲ میلیون.

ـ درمان و تحصیل رایگان برای همه و داشتن حق مسکن.

ـ پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و حق تشکل، تجمع و اعتراض.

ـ واکسیناسیون سراسری و رایگان برای  همه مردم.

این مطالبات بارها در تجمع سراسری بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی عنوان شده است.

خواسته‌های بازنشستگان فولاد

اعتراض این بازنشستگان به جدول همسان‌سازی حقوق‌ها و محروم‌شدن از خدمات رفاهی تعیین شده می‌باشد. این خدمات رفاهی در آئین‌نامه استخدامی فولاد آمده است.

بازنشستگان فولاد هم اکنون از مواردی مانند درمان محروم شده‌اند و وضعیت زندگی اسفناکی دارند

حمایت شورای بازنشستگان ایران از اعتصاب کارگران صنایع نفت و پتروشیمی

اعتصاب کارگران صنایع نفت و پتروشیمی برای افزایش دستمزدها و به رسمیت شناخته شدن روزهای کاری ادامه دارد. این اعتصاب از روز ۲۹ خرداد۱۴۰۰ آغاز شده و در حال گسترش به تمام نقاط کشور است.

موج همبستگی با اعتصاب کارگران صنایع نفت و پتروشیمی در حال گسترش است. شواری بازنشستگان ایران طی بیانیه‌ای حمایت خود از این اعتصاب را اعلام کرد.

موج جدید و گسترده مطالبات کارگران شرکت‌های پیمانکاری در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی یکبار دیگر صحنه اقتصاد و سیاست ایران را تحت الشعاع قرار داده است.

کارگران پالایشگاه‌‌ها، پتروشیمی‌ها، نیروگا‌ه‌‌ها و سکوهای نفتی در ایران، یکی پس از دیگری و در همبستگی با هم دست از کار می‌کشند تا به خواسته‌های خود برسند.

بیش از دو دهه از فرایند استثمار شدید در حوزه اقتصاد اصلی و پایه ایران یعنی نفت و گاز و پتروشیمی می‌گذرد تا جایی که زندگی معیشتی و اجتماعی کارگران قراردادی این حوزه مهم را غیرقابل تحمل کرده است.

از اواسط دهه ۷۰ سیاست بازار آزاد با رویکرد برون سپاری فعالیت‌هائی که تا آن زمان به ثبات نسبی و امنیت شغلی معروف و شهره بودند، زندگی و موقعیت کارگران را به نابودی کشانده است. شرکت‌های رنگارنگ از پیمانکاران ریز و درشت که با ولع بسیاری با تحمیل بیشترین درجه استثمار و بالاترین نرخ سود و بهره‌وری به بهشت برینی دست پیدا کردند.

رانت و رابطه و باند و رشوه به حوزه فعالیت‌های نفت و گاز و پتروشیمی سرازیر شد و خانواده‌های کارگری، دستخوش تلاطمات ناشی از بی‌ثباتی ، پراکندگی و بی‌قدرتی شدند.

این سیاست کلان حکومتی در دوران پساسرکوب دهه ۶۰، موسوم به دوران سازندگی بر بستر فقدان تشکلات مستقل کارگران، دوران ویرانی و فلاکتی بی‌سابقه از بهره‌کشی و محرومیت و تبعیض را بر بخش مهمی از طبقه کارگر تحمیل کرده و با تدوین قوانین من درآوردی ویژه اقتصادی خارج از شمولیت قانون حداقلی کار و با پشتوانه آشکار نیروهای امنیتی ـ قضائی، شرایطی از بی‌حقوقی، تبعیض عمیق با همکاران رسمی و بی‌قدرتی محض را به این بخش از کارگران تحمیل کردند.

از اوائل دهه ۹۰ در مناطق جنوبی کشور، کارگران شرکت‌های پیمانکاری (با ماهیت مشاغل دائم و غیرپروژه ای) و عمدتا در حوزه عملیات تعمیر و نگهداری، علیه تبعیض و علیه شرکت‌های واسطه پیمانکاری، مبارزات گسترده و متحدانه‌ای برای لغو این شرکت‌ها و عقد قرارداد مستقیم با مراکز وزارت نفت را آغاز کردند تا بالاخره در مقیاس بزرگی موفق شدند با کارفرمایان اصلی وزارت نفت قرارداد مستقیم منعقد و به زندگی معیشتی خود ثبات بهتری بدهند. این یک پیروزی بزرگ در آن دوران بود.

ویژگی کنونی مطالبات سراسری کارگران شرکت‌های پیمانکاری تحت عنوان کمپین اعتراضی ۱۴۰۰ که تاکنون بیش از ۴۰ مرکز نفتی و موسسات وابسته به این وزارتخانه را در بر گرفته، این است که بر متن یک فشار معیشتی عمومی، بحران بیکاری، فساد اقتصادی و بی‌پناهی سلامت مردم در مقابل ویروس کرونا و نارضایتی اجتماعی بی‌سابقه‌ای که جامعه را به مرز تعیین تکلیف کشانده، صورت گرفته و فضای اقتصادی ـ سیاسی را تحت تاثیر قرارداده است.

محورهای اصلی مطالبات در کمپین ۱۴۰۰:

«افزایش دستمزد مطابق با هزینه‌های واقعی زندگی، لغو قراردادهای موقت، حذف شرکت‌های پیمانکاری و عقد قراردادهای دائم، رفع تبعیض با همکاران رسمی، برقراری روزهای کار ـ استراحت (۲۰ روزکار، ۱۰ روزاستراحت درماه در شرکت‌های پروژه‌ای)، دریافت بموقع حقوق و مزایا بدون تاخیر و حق ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری است.

شورای بازنشستگان ایران از خواسته‌ها و مطالبات به حق و انباشته شده کارگران نفت و گاز و پتروشیمی و موسسات وابسته قویا حمایت کرده و به صف همبستگی متحدانه کارگری می‌پیوندد.

موج همبستگی با اعتصاب کارگران صنایع نفت و پتروشیمی در حال گسترش است. پیش از این سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، کنفدراسیون جهانی پتروشیمی اینداستریال، معلمان شاغل و بازنشسته از این اعتصاب حمایت کرده بودند.

Facebook
Telegram
Twitter
Email