آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

ذوب آهن اردبیل

پشت درهای بسته

کارفرمای کارخانه ذوب آهن استان اردبیل در واکنش به اعتراضات صنفی کارگران، که خواهان پرداخت حقوق معوقه چند ماه خود هستند، درهای کارخانه را برای جلوگیری از ورود آنان به کارخانه بست.

«مقصود مهجورنیاری» رئیس انجمن صنفی کارگران ذوب آهن اردبیل در گفتگو با ایلنا دلیل اعتراضات اخیر کارگری در این کارخانه را تعلیق قرارداد کار نمایندگان قانونی کارگران برای پی‌گیری تاخیر چند ماهه در پرداخت حقوق کارگران اعلام کرد.

این فعال کارگری درباره قطع ناگهانی سرویس‌های حمل و نقل کارگران این کارخانه توضیح داد: پس از آنکه کارگران در آخرین شیفت کاری یکشنبه برای مطالبه حقوق قانونی خود از جمله بازگشت به کار اعضای انجمن صنفی، نمایندگانی را برای مذاکره با کارفرما انتخاب کردند، کارفرما در مواجهه، از صبح روز دوشنبه بطور ناگهانی سرویس های رفت و آمد کارگران را که عمدتا از راه‌های دوری می‌آیند قطع کرد و درهای کارخانه را به روی آنها بست.

رئیس انجمن صنفی کارگران ذوب آهن اردبیل درباره سرانجام این چالش صنفی گفت: پس از آنکه کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل با بسته بودن درهای کارخانه مواجه شدند، در مقابل ساختمان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی  اردبیل تجمع آرامی را برپا کردند.

به گفته این فعال صنفی، هرچند در نهایت کارفرمای این واحد صنعتی درهای بسته کارخانه را به روی کارگران گشود اما کارگران همچنان خواهان پیگیری مطالبات خود هستند.

مهجورنیاری در پایان گفت: کارفرمای این واحد صنعتی در ماه های اخیر دو بار در رابطه با پرداخت هرچه زودتر مطالبات کارگران به مقامات اجرایی و نظارتی تعهد داده است.

 «مرتضی مقدم» دبیر خانه کارگر اردبیل، در رابطه با اعتراضات اخیر کارگران به ایلنا گفت: تعلیق قرارداد اعضای انجمن صنفی در حالی در کارخانه ذوب آهن اردبیل رخ داده است که تمامی کارگران این کارخانه با وجود انجام سه شیفت کاری نزدیک به 4 ماه دستمزد و حق بیمه طلبکارند.

وی با اشاره به اینکه در این واحد تولیدی، انجمن صنفی کارگری به عنوان تشکل صنفی قانونی وظیفه پیگیری مطالبات صنفی کارگران را برعهده دارد، از وضعیت نامعلوم شغلی اعضای این تشکل صنفی کارگری انتقاد کرد.

این فعال کارگری در عین حال گفت: شرایط پیش آمده برای کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل در حالی است که کارفرمای این واحد صنعتی مدعی مطلوب بودن وضعیت تولید خود است.

گفتنی است منابع کارگری ایلنا در کارخانه ذوب آهن اردبیل مدعی‌اند وضعیت پیش آمده برای کارگران ذوب آهن اردبیل از آن جهت قابل تامل است که حجم تولید ماهانه در این واحد صنعتی تا سقف 5 هزار تن برآورد می شود.

در حال حاضر این کارخانه  275 کارگر مشغول  بکار می باشند.

فاز اول کارخانه ذوب آهن اردبیل بعنوان یکی از بزرگترین واحد های بزرگ صنعتی این استان با تولید روزانه 400 هزار تن میلگرد، نبشی، ریل و… در فروردین سال 1384 به بهره‌برداری رسید. این مجموعه برای 5فاز برنامه‌ریزی شده است که می بایست فاز دوم آن برای تولید روزانه 500هزار تن شمش برای مدتی بعد به مرحله بهره‌برداری رسد. مسئولین کارخانه اعلام کرده بودند که، فاز سوم این مجموعه با طرح تولیدی 300هزار تن شمش فولادخام و فاز چهارم برای تولید 500هزار تن تیرآهن و در نهایت فاز پنجم نیز برای 450هزار تن ورق برنامه‌ریزی شده است که در مجموع، اشتغالزایی حدود 2هزار و پانصد نفر به صورت مستقیم را در بر خواهد داشت،. گفته شده بود که  ذوب‌آهن اردبیل، علاوه بر اشتغالزایی مستقیم به صورت غیرمستقیم نیز 80هزار نیروی فعال جامعه را جذب خواهد کرد.  

این اظهارات در حالی است که دبیر خانه کارگر استان اردبیل در آبان ماه سال گذشته نیز ضمن انتقاداز عدم پرداخت حقوق کارگران این کارخانه، اعلام کرده بود که کارگران ذوب آهن به دلیل عدم پرداخت حق بیمه از سوی کارفرما طی 9 ماه بیمه نشده و از خدمات بیمه ای محروم بوده اند، بطوریکه 21 کارگر بستری این کارخانه نتوانسته اند هزینه درمان خود را از طریق دفترچه هایی که کارفرما در اختیارشان قرار داده، پرداخت کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن فولاد ایران در عین حال با اشاره به فعالیت این واحد با 20 درصد ظرفیت تاکید کرده بود که این کارخانه با 350 نفر پرسنل و کارگر فعالیت داشته که در طی سال های گذشته 50 درصد نیروی انسانی این واحد به دلیل مشکلات از بدنه تولیدی خارج شدند، ضمن اینکه این واحد هم اکنون به دلیل عدم پرداخت سرمایه در گردش از سوی بانک با مشکلاتی روبرو است. 

Facebook
Telegram
Twitter
Email