header photo

پیام رییس جمهورآذربایجان به مناسبت آزادسازی شهر لاچین

پیام رییس جمهورآذربایجان به مناسبت آزادسازی شهر لاچین

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ارتش کشور در چارچوب توافق‌نامه ‌آتش بس با ارمنستان که با میانجیگری روسیه به امضا رسیده است، وارد شهر لاچین شد و  پرچم این کشور پس از 28 سال در این شهر به اهتزاز درآمد.

به همین مناسبت الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان امروز سه‌شنبه طی سخنرانی تلویزیونی برای مردم کشورش، ضمن تبریک به مردم کشورش، درباره وضعیت ایجاد شده در قره‌باغ کوهستانی و دیگر استان‌های اشغالی گفت: "دشمن را از خاک آذربایجان رانده و یک وضعیت واقعی جدیدی را ایجاد کردیم. همه این واقعیت را به رسمیت خواهند شناخت".

علی‌اف با تاکید بر حقوق شهروندی تمامی ساکنان واقعی و بومی قره‌باغ کوهستانی، تصریح کرد: "اهالی قره‌باغ شهروندان آذربایجان هستند. آنها نشان خواهند داد که زندگی تحت حاکمیت آذربایجان بهتر است".

رئيس‌جمهور آذربایجان در بخش دیگری از سخنان خود از رویکرد جانبدارانه و غیرحقوقی فرانسه و به ویژه سنای این کشور درباره تحولات منطقه، ادامه داد: "مسائل کشور ما چه ربطی به سنای فرانسه دارد؟ اگر خیلی مشتاق‌ هستند، مارسی را به ارامنه ببخشند تا آنها کشوری در آنجا تشکیل دهند".

گفتنی است ارتش جمهوری آذربایجان دیشب وارد استان لاچین شد و کنترل این استان را پس از 28 سال به دست گرفت. پیشتر نیز ارتش آذربایجان کنترل استان‌های آغدام و کلبجر را در 20 و 25 نوامبر به دست گرفته بود. بدین ترتیب روند خروج نظامیان ارمنی از هفت استان اشغالی پیرامون قره‌باغ کوهستانی اتمام یافت.

در عملیات اخیر ارتش آذربایجان که از 27 سپتامبر آغاز شد، 5 مرکز شهر، 4 بخش و 286 روستا از اشغال ارمنستان آزاد شد. با پیروزی‌های بدست آمده از سوی آذربایجان، ایروان شکست را پذیرفت و توافق‌نامه تخلیه مناطق اشغالی آقدام، لاچین و کلبجر را امضا کرد.

شهر لاچین در مرز ارمنستان واقع شده و به دلیل اهمیت استراتژیک که تنها جاده بین قره باغ و ارمنستان است، «راهرو لاچین» نامیده می‌شود. این شهر 18 مه 1992 اشغال شد و یکی از اولین اهداف نیروهای ارمنی در جنگ دهه 1990 بود.

ما این پیروزی بزرگ را به همه صلح دوستان و بویژه به خلق آذربایجان تبریک می گوییم.امیدواریم این روند آغازی برای پایان دادن به یکی از کانون های تشنج در منطقه و صلحی پایدار منجر باشد.

 

 

Go Back

Comment