header photo

پایان «دو نشست»؛ آغاز سفر تاریخی چین به سوی ساخت کشوری مدرن سوسیالیستی

پایان «دو نشست»؛ آغاز سفر تاریخی چین به سوی ساخت کشوری مدرن سوسیالیستی

به گزارش رادیو بین المللی چین، روزپنج شنبه برابر با 11 مارس/21 اسفندماه اجلاس سالانه «دو نشست» (نشست سالانه مجلس نمایندگان و کنفرانس مشورت سیاسی خلق) چین که توجه همگان در سراسر جهان را به خود جلب کرده بود، در پکن به پایان رسید؛ چهارمین نشست سیزدهمین مجلس ملی خلق چین، اجرای مجموعه ای از تصمیمات شامل «گزارش کار دولت»، «چهاردهمین برنامه توسعه 5 ساله» و «تدوین اهداف بلند مدت 2035» را همراه با تصمیم گیری درباره تکمیل سیستم انتخاباتی منطقه اداری ویژه هنگ کنگ به تصویب رساند.

به این ترتیب می توان گفت که دو نشست چین در یک برهه خاص تاریخی، مبتنی بر واقعیات و با چشم انداز آینده برگزار شد و طرح کار رستاخیز ملی و توسعه آتی چین را ترسیم کرد؛ به این ترتیب کشتی غول پیکر چین بار دیگر آماده شده است تا به سوی تحقق هدف ساخت یک کشور مدرن سوسیالیستی به حرکت درآید.

اینطور گفته می شود که چین در حال تجربه مقطع تاریخی ویژه و خاص است چرا که این کشور در سال 2021 میلادی در نقطه تلاقی اهداف توسعه دو سده ای خود قرار گرفته است؛ سال 2020 سالی بود که چین معجزه آفرینی کرد و فقر مطلق در این کشور را ریشه کن نمود؛ سال 2021 میلادی نیز سالی خواهد بود که چین به موتور احیای اقتصاد جهان تبدیل می شود.

از طرف دیگر، سال جاری میلادی (2021) سالی است که فرصتی تاریخی برای افزایش حجم تجاری بین پکن و واشنگتن و نه کاهش این حجم وجود دارد چرا که ناکامی تئوری جداسازی اعمال شده از سوی دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا کاملا بر همگان ثابت شد.

نیازی به گفتن ندارد که سال ویژه 2021 با فاکتورهای منفی بسیاری نیز همراه است و در عین حال یک سال کلیدی و مهم پیش روی کشتی غول پیکر چین محسوب می شود و صخره های بیشمار مخفی پیش روی حرکت این کشتی وجود دارد ولی چین با اعتماد به نفس، با بسیاری از چالش های نامشخص جهان مواجه خواهد شد.

اگرچه هیچ کس قادر نیست که روند صلح و توسعه در جهان را معکوس کند اما سرکوب ایدئولوژیکی غربی ها علیه چین همچنان بدون وقفه ادامه داشته و رقابت در عرصه سیستم حکمرانی جهانی به مراتب برجسته تر شده و برخی از کشورهای غربی تحت رهبری آمریکا به دنبال پیدا کردن ریشه شیوع کرونا در چین و دخالت در امور حقوق بشر دموکراتیک این کشور، محاصره های فن آوری چین و دخالت در امور داخلی دریای چین جنوبی و تنگه تایوان و همینطور دخالت در تشکیل باندهای جنایتکار در چین و استفاده از سایر ابزارها جهت مهار هدف صعود بی سابقه این کشور افتاده اند.

با این اوصاف، نمی توان نسبت به روابط بین چین و آمریکا تحت ریاست «جو بایدن» رئیس جدید کاخ سفید خوشبین بود.

با نگاهی به تاریخ توسعه چین از زمان تاسیس جمهوری خلق چین و به ویژه از زمان اجرای اصلاحات و گشایش در این کشور، این نکته برای غربی ها مشخص و روشن شده است که چالش های عظیمی هر ساله پیش روی چین بوده ولی این کشور با استفاده از راه ها و استراتژی هایی که بی وقفه در حال بررسی آنهاست، چالش ها را به فرصت و گذرگاه تبدیل کرده است.

باید توجه داشت که همین عقل و خرد و قدرتی که چین به کار می گیرد، بحران ها را به فرصت هایی تبدیل کرده که چین و برگزاری سالانه دو نشست این کشور در سال 2021 میلادی را قادر ساخته است تا به مقابله با شرایط پیچیده بین المللی بپردازد و با عزم کامل و اعتماد به نفس طرح بلند مدت خود برای سال 2035 و حکایتی عظیم از آینده صدمین سالگرد تاسیس چین جدید در سال 2049 را تدوین نماید.

چین در مواجه با این واقعیت که اپیدمی و همه گیری کرونا در حال گسترش در سراسر جهان است، در زمان اول وعده داد که واکسن های ضد کرونای تولیدی این کشور به عنوان یک محصول عمومی در جهان عرضه می گردند؛ چین متعهد شد که از سایر کشورها در مسیر مقابله با همه گیری کرونا پشتیبانی خواهد کرد.

چین در عین حال حسن نیت خود در حفظ استقلال و در عین حال مفید بودن برای جهانیان را به تصویر کشید.

این در حالیست که از سوی دیگر، این آمریکا بود که دولتش تغییر کرد اما سیاست «اول واکسیناسیون آمریکا» این کشور تغییری نکرد و این کشور هیچ اقدامی برای حمایت از وحدت و همبستگی جهان در مقابله با اپیدمی کرونا انجام نداد.

دو نشست چین با توجه به توسعه آتی اقتصاد این کشور، بر مبنای واقع بینی و حفظ اشتغال پایدار به عنوان مبنایی محوری، تمرکز بر تامین انتظارات مطرح در حوزه حفاظت از شرایط زیست محیطی و تاکید چین بر اصلاحات و مواجه با چالش های جدید برگزار شد.

خرد چین در انجام اصلاحات جدید تاکیدی است بر اعتماد به نفس این کشور در مسیر تلاش برای رسیدن به موفقیت های جدید در زمینه های مهم فناوری پیشرفته و رسیدن به استقلال تکنولوژیکی و خوداتکایی و در عین حال حاکی از عزم این کشور برای عبور از موانع با استفاده از چرخه های دو گانه داخلی و بین المللی و ایجاد گشایشی به مراتب عظیم تر است.

تنظیم دو نشست امسال چین روی بهبود و ارتقاء معیشت مردم در تفکر توسعه ای مبتنی بر پایبندی به «مردم محوری» لحاظ شده است که به انجام اقداماتی از جمله گسترش اشتغال زایی، حمایت از امنیت اجتماعی، فقرزدایی، افزایش حقوق های بازنشستگی و سرمایه گذاری در حوزه آموزش و پرورش نیز تعمیم می یابد.

«لی که چیانگ» نخست وزیر چین در یک کنفرانس مطبوعاتی که روز گذشته برابر با 11 مارس/21 اسفندماه برگزار شد، تاکید کرد که هزینه های دولت چین در سال جاری میلادی بیشتر روی زمینه های گسترده معیشتی مردم و به ویژه روی آموزش های الزامی و مراقبت های اولیه پزشکی متمرکز خواهد بود. اگرچه ممکن است این تمرکز در به حرکت در آوردن رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سال جاری به وضوح دیده نشود، اما نقشی مهم و اساسی در توسعه بلند مدت کشور و حمایت از معیشت مردم دارد.

باید گفت که دولت و مردم چین برای ساخت کشوری که مدرن و شاد و هماهنگ باشد و مزایای بیشتری را برای جمعیتی بالغ بر جمعیت یک میلیارد و چهارصد میلیون نفری خودشان به همراه داشته باشد، راهی طولانی پیش رو دارند

 

Go Back

Comment