header photo

میگوئل دیاز کانل رئیس جمهوری کوبا شد

میگوئل دیاز کانل رئیس جمهوری کوبا شد

مجمع ملی کوبا روز پنجشنبه میگوئل دیاز کانل را به ریاست جمهوری این کشور منصوب کرد. وی جانشین رائول کاسترو شد.

مجلس ملی قانونگذاری کوبا ۶۰۵ عضو دارد که ماه قبل میلادی انتخاب شده‌اند. رای‌گیری طبق قانون به صورت مخفی انجام شد.

برخی تحلیلگران معتقدند با روی کار آمدن معاون اول رائول کاسترو به عنوان رئیس جمهوری جدید تغییر چندان در ساختار کلی و سیاسی این کشور ایجاد نخواهد شد.

فیدل کاسترو همراه با ارنستو گوارنا دلا سرنا، معروف به «چه گوارا» و به همراه دهها انقلابی دیگر، معروف به گروه « گرانما» نخستین دولت سوسیالیستی را در قاره آمریکا و تنها در چند صد کیلومتری ایالات متحده آمریکا بنیان نهادند. چریک‌های تحت رهبری او در شب سال نو ۱۹۵۹ میلادی دیکتاتوری ژنرال باتیستا را سرنگون کردند و بدین ترتیب کوبای جدید متولد شد. کوبای انقلابی به مدت بیش از  پنجاه سال از طرف امپریالیسم آمریکا و متحدانش زیر فشار اقتصادی، سیاسی و تبلیغاتی قرار داشت. برای آمریکا پذیرش یک کشور سوسیالستی در کنارش غیر قابل تصور بود. به همین دلیل برای سرنگونی دولت انقلابی کوبا از هر گونه توطئه ایی فروگذاری نکرد. کار حتی به جایی رسید که کوبا به زمین زورآزمایی دو ابرقدرت دوران جنگ سرد در سال ۱۹۶۲ تبدیل شد و بحران موشکی این کشور جهان را در آستانه جنگ جهانی سوم پیش برد.

پس از کناره گیری فیدل کاسترو رهبر افسانه ا ی کوبا، رائول کاسترو  با رای مجمع ملی کوبا در سال ۲۰۰۸، رئیس جمهوری این کشور شد.

در زمان ریاست جمهوری رائول کاسترو گفتگو برای عادی سازی مناسبات با آمریکا شروع شد و در نهایت در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۴ دولت وقت آمریکا تن به عادی سازی مناسبات با دولت کوبا داد. به این ترتیب بعد از حدود ۶ دهه کوبا و آمریکا روابط خود را از سر گرفتند. ۲۱ مارس سال ۲۰۱۶ باراک اوباما نخستین رئیس جمهوری آمریکا بود که پس از سال ۱۹۲۸ میلادی به هاوانا سفر کرد.

میگل دایاز-کانل، ۵۷ ساله، در سال ۲۰۱۳ میلادی به معاونت اول رئیس‌جمهور منصوب شد. محافل سیاسی کوبا از همان مدت از او به عنوان رئیس جمهوری احتمالی بعدی یاد می کردند.

او در رشته مهندسی برق تحصیل و فعالیت های سیاسی خود را در جوانی در انجمن جوانان کمونیست در سانتا کلارا آغاز کرد. میگل دایاز-کانل در ۳۳ سالگی به عنوان دبیر دوم این انجمن منصوب شد. رائول کاسترو در گذشته از "استواری ایدئولوژیک" وی ستایش کرده است.

انتظار می رود که رائول کاسترو بعد از کناره‌گیری همچنان یک چهره سیاسی قدرتمند در حزب گمونیست کوبا باقی بماند.

 

Go Back

Comment