header photo

سرشکستگی واشنگتن با برگزاری «اجلاس سران قاره آمریکا»

سرشکستگی واشنگتن با برگزاری «اجلاس سران قاره آمریکا»

پس از گذشت 28 سال، ایالات متحده بار دیگر میزبانی «اجلاس سران  قاره آمریکا» را برعهده گرفت، اما دولت ایالات متحده با شرمساری بزرگی مواجه شد زیرا یک سوم کشورها نیامدند و آن‌هایی که آمدند نیز به تخریب وجهه بایدن پرداختند!

«ژائیر بولسونارو»  رئیس جمهور برزیل در ابتدا از شرکت در این نشست امتناع کرد، اما به دلیل کوشش خستگی ناپذیر طرف آمریکایی برای متقاعد کردن وی، در نهایت برنامه خود را تغییر داد. با این حال، در روز دوم اجلاس (9ژوئن)، بولسونارو ناگهان گفت: «بایدن درانتخابات ریاست جمهوری تقلب کرد و ترامپ را شکست داد!». او با گفتن چنین حرفی آبروی میزبان را بین برد!  

تنها سران دو کشور از هشت کشور آمریکای مرکزی در این نشست حضور داشتند؛ پنج کشور (مکزیک، گواتمالا، بلیز، السالوادور، هندوراس) هم دعوت ایالات متحده را رد کردند و یک کشور (نیکاراگوئه) نیز از سوی واشنگتن محروم شد.  

در واقع، قبل از برگزاری اجلاس سران قاره آمریکا، عباراتی مثل «خجالت، شکست، کابوس دیپلماتیک، سنگ قبر نفوذ آمریکا در آمریکای لاتین، هژمونی تک قطبی واشنگتن به پایان رسیده» در رسانه‌های گروهی به چشم می‌خورد.

ایالات متحده می‌خواست از فرصت میزبانی برای منزوی ساختن کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه استفاده کند، اما خود را در انزوای بی سابقه‌ای دید. سیاستمداران آمریکایی مشتاق ترسیم خطوط ایدئولوژیک و کشیدن «محافل کوچک» برای شرکت در تقابل گروهی هستند. آمریکا بهتر است بداند اگر این عیب و نقص دیرینه خود را  اصلاح نکند، باید منتظر رویدادهای خجالت آورتر باشد.

منبع: رادیو بین الملل چین

Go Back

Comment