header photo

زلزله ۷.۸ ریشتری در ترکیه و سوریه جان صدها نفر را گرفت

زلزله ۷.۸ ریشتری در ترکیه و سوریه جان صدها نفر را گرفت

شمار کشته شدگان زمین لرزه بزرگی که بامداد دوشنبه جنوب‌شرق ترکیه و مناطق مرزی در شمال سوریه را لرزاند تا به حال بیش از  ۵۶۰ نفر گزارش شده است. مرکز این زمین‌لرزه، شهر «غازی عینتاب» در ترکیه و قدرت آن ۷.۸ درجه در مقیاس ریشتر اعلام شده است. تکان‌های شدید زمین، ساختمان‌های بسیاری را نیز ویران کرده و صدها زخمی در هر دو کشور برجای گذاشته است. جستجو برای یافتن بازماندگان این حادثه و نجات آنها از زیر آوار ساختمان‌های بتنی همچنان ادامه دارد
به گزارش یورو نیوز، بنا بر اعلام مقامات دو کشور، پس لرزه‌های این زلزله شدید نیز همچنان در جریان است و در ترکیه تا کنون دست‌کم ۲۰ پس لرزه که قدرت قوی‌ترین آنها ۶.۶ درجه در مقیاس ریشتر بوده، روی داده است. در ترکیه بیشترین آسیب به شهرهای آدانا و دیاربکر و در سوریه به شهرهای حلب و لاذقیه وارد شده است؛ مقامات سوریه اولین آمار تلفات در این دو شهر را دست‌کم ۱۱۱ تن کشته و بیش از ۵۰۰ زخمی اعلام کرده بودند. در سوریه، زمین لرزه مناطق تحت کنترل مخالفان دولت با حدود ۴ میلیون نفر جمعیت را نیز بشدت تکان داده است. خبرها حاکی از آن است که جمعیت بسیاری در این مناطق زخمی شده‌اند و بیمارستان‌های منطقه با وجود کمبود امکانات بهداشتی و درمانی، مملو از زخمی‌ها است.
بنا بر گزارش آژانس مدیریت بحران ترکیه، دست‌کم ۷۶ نفر در هفت استان ترکیه جان باخته‌اند و ۴۴۰ نفر نیز زخمی شده‌اند. رسانه‌های دولتی سوریه نیز تعداد کشته شدگان را در مناطق تحت کنترل دولت سوریه دست‌کم ۲۳۷ نفر در کنار بیش از ۶۳۰ زخمی اعلام کردند. به گفته همین منابع، دست‌کم ۴۷ نفر نیز در مناطق تحت کنترل شورشیان مخالف دولت سوریه کشته شده‌اند.
بنا بر گزارش‌ها ساختمان‌های بسیاری در مسافتی بیش از ۳۳۰ کیلومتر، از محدودۀ شهرهای حلب و حما در سوریه گرفته تا شهر دیاربکر در ترکیه فرو ریختند. در ترکیه مساجد مناطق زلزله‌زده به پناهگاهی برای اسکان آوارگان و مردم هراسان از پس لرزه‌های زمین لرزه تبدیل شده‌اند و در سوریه، نیروهای دفاع مدنی فعال در مناطق تحت کنترل شورشیان، وضعیت این مناطق را «فاجعه بار» توصیف کرده‌اند و اعلام کردند که کل ساختمان‌ها فروریخته و مردم زیر آوار حبس شدند. گزارش‌ها حاکی از آن است که لرزش زمین در لبنان نیز احساس شده است و در بیروت ساختمان‌ها برای حدود ۴۰ ثانیه تکان خورده‌اند. به همین دلیل بسیاری از مردم این شهر به خیابان‌ها آمدند و همچنان از بازگشت به خانه‌هایشان خودداری می‌کنند.

فرقه دمکرات آذربایجان ضمن تاسف خود از این حادثه ناگوار که به کشته شدن صدها نفر از ساکنان  شهر های زلزله زده ترکیه و سوریه شده است. با بازماندگان جان باختگان ابراز همدردی می کند.

Go Back

Comment