header photo

روغن و مرغ همچنان در ارومیه نایاب است

روغن و مرغ همچنان در ارومیه نایاب است

در بسیاری از شهرهای ایران از جمله در ارومیه مرغ و روغن نایاب است. مردم در صف‌های طولانی سرگردان شده‌اند و همچنان بر روند توزیع کالاهای اساسی هیچگونه نظارتی وجود ندارد. ومردم هر روز سرگردان‌تر از دیروز در بازار در تلاش برای خرید مایحتاج خود هستند.

خبرگزاری (ایلنا) پنجشنبه ۲۰ اسفند از ارومیه گزارش داد که مرغ و روغن در بسیاری از شهرهای ایران به ویژه در ارومیه نایاب است. بر همین اساس فروشندگان مردم را وادار می‌کنند که همراه با مرغ یا روغن یک کالای دیگر را هم خریداری کنند.

علاوه بر استان آذربایجان، در روزهای گذشته خبرهایی از کمبود مرغ و روغن در استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی، همدان، تهران و البرز، کهگیلویه و بویر احمد و در چند استان دیگر ایران منتشر شده بود. در شهریور سال جاری روغن جامد در  با کمبود عرضه مواجه شد و از مهر به این سو نایاب شد.  به دارنده هر کارت ملی فقط یک روغن جامد ارائه می‌شود.

فروشندگان روغن در بازار ادعا می‌کنند از هفته گذشته عرضه روغن به واحدهای فروش را به میزان ۲۰ درصد افزایش داده‌اند اما با این‌حال فروشندگان روغن را عرضه نمی‌کنند و به این ترتیب فضا برای دلال‌بازی فراهم شده.   

عباس تابش، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته (چهارشنبه) در ارومیه اعلام کرد مشکلی در تأمین گوشت مرغ در سطح استان‌ها وجود ندارد و تمام استان‌ها تولید مازاد دارند.

به گفته عباس تابش مقرر شده بود ۱۳۰ میلیون جوجه‌ریزی صورت گیرد از این‌رو مشکل در شبکه توزیع یا فروش نهاده‌ها و گوشت مرغ است.

تابش تأکید کرد تمام نهاده‌ها به‌وسیله جهاد کشاورزی و با ارز ۴۲۰۰ تومانی توریع شده است.

بنا به ادعای معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت قاچاق مرغ به کشورهای همسایه از سمت برخی تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان سودجو به این بحران دامن زده است.   

رسول جلیلی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خواستار تشدید نظارت دقیق بر روند توزیع عرضه مرغ از کشتارگاه تا بازار مصرف در سطح استان توسط دستگاه‌های ذیربط شده و تاکید کرد: با وجود کشتار روزانه مرغ مازاد بر نیاز استان، متاسفانه نظارت کافی بر روند توزیع مرغ در استان صورت نمی‌گیرد.

رسول جلیلی، وجود دلالان و واسطه‌ها در عرضه مرغ در سطح بازار، خروج مرغ پر کنده آماده طبخ از مبادی غیرقانونی و کشتارگاه‌ها، همچنین قطعه‌بندی مرغ را از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در کمبود مرغ در بازار دانست و خواهان بازرسی و نظارت موثر بر کار عرضه‌کنندگان شد.   

فعالان بازار با رد ادعاهای مسئولان اعلام کرده‌اند که کمبود اقلام غذایی واقعی است. به گفته آنها برای مثال واحدهای بنکداری روغنی را که قیمت آن ۱۷ هزار تومان تعیین شده ۲۲ هزار تومان می‌خرند و با قیمت بالاتری هم به بازار عرضه می‌کنند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در سالگرد پیروزی انقلاب از شهروندان ایرانی گفته بود:

«هیچگاه مردم برای مواد غذایی صف نبستند و برای مواد بهداشتی مشکل نداشتند و هیچ بیماری در چمن بیرون بیمارستان‌ها معطل نماند.»

Go Back

Comment