header photo

توافقنامهپایان جنگ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان

توافقنامه پایان جنگ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان

ولادمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه خبر از توافقنامه خاتمه دادن به جنگ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان داد. کاخ کرملین اعلام کرد: «الهام علی اف» رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر جمهوری ارمنستان و «ولادیمیرپوتین» رئیس جمهور فدراسیون روسیه بیانیه ای را مبنی بر اعلام آتش بس کامل و رفع تمام خصومت ها در منطقه درگیری قره باغ از ابتدای بامداد 10 نوامبر (امروز سه شنبه) به وقت مسکو امضا کردند.

به گزارش ایرنا ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه بامداد سه شنبه در بیانیه ای گفت: بر اساس توافقنامه امضا شده بین سه طرف،  جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در مواضع خود متوقف و نیروی حافظ صلح فدراسیون روسیه در امتداد خط تماس در قره باغ و جمهوری ارمنستان مستقر می شود.

بر اساس این توافق آوارگان و پناهندگان به خاک قره باغ و مناطق مجاور تحت کنترل کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل برمی گردند و تبادل اسرای جنگی، سایر افراد بازداشت شده و اجساد کشته شدگان انجام می شود. در همین راستا کنترل ارتباطات حمل و نقل،  با کمک مقامات سرویس مرزبانی روسیه انجام می شود.

پوتین گفت: ما تصور می کنیم که توافقات صورت گرفته شرایط لازم را برای حل و فصل طولانی مدت و تمام عیار بحران در اطراف قره باغ به صورت عادلانه و به نفع ملت های ارمنستان و آذربایجان ایجاد خواهد کرد.

وزارت دفاع روسیه هم اعلام کرد  روسیه با هواپیمای حمل و نقل نظامی حافظ صلح،   470 قطعه تجهیزات نظامی را به قره باغ کوهستانی اعزام خواهد کرد.

این وزارتخانه اضافه کرد: "برای کنترل آتش بس و درگیری ها در منطقه درگیری قره باغ، یک گروه صلحبان فدراسیون روسیه شامل یکهزار و 960 سرباز، 90  زره پوش، 380 واحد خودرو و تجهیزات ویژه مستقر می شود. "

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان هم در صفحه فیس بوک خود نوشت  با رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین و رهبر جمهوری آذربایجان الهام علی اف بیانیه ای را برای پایان دادن به جنگ در قره باغ کوهستانی امضا کردیم

وی گفت «"من بیانیه ای را با روسای جمهور روسیه و آذربایجان برای پایان دادن به جنگ قره باغ  امضا کردم.   من این تصمیم را در نتیجه تجزیه و تحلیل عمیق گرفتم که " تصمیمی بسیار بسیار دشوار بود".

از سویی دیگر، الها م علی اف رئیس جمهور آذربایجان لحظاتی پیش در پیامی  که بطور زنده از تلویزیون  دولتی جمهوری آذربایجان پخش شد، بخش هایی از شرایط این  بیانیه مشترک را اعلام کرد .

  بر اساس این خبر،طبق توافق حاصله میان طرفین، از ساعت 00: 00،   10  نوامبر جاری(20 آبان ماه)  به وقت  مسکو درگیری های نظامی در منطقه مورد مناقشه قره باغ بطور کامل متوقف می شود.

  ارمنستان متعهدمی شود 15 نوامبر ( 25 آبان ماه ) جاری شهرستان " کلبجر" ، 20 نوامبر (30 آبان ماه) شهرستان " آقدام " و اول دسامبر (11 آذر) شهرستان " لاچین"  را به جمهوری آذربایجان پس دهد .

  در خط مقدم  جبهه در منطقه قره باغ کوهستانی و در امتداد جاده لاچین در قره باغ نیروهای حافظ صلح روسیه به تعداد یک هزار و 960 نظامی، 90 ماشین زره پوش و 380 خودروی نظامی مستقر می شود .

  نیروهای حافظ صلح روسیه همزمان با خروج نیروهای ارمنی از قره باغ  در این منطقه مستقر خواهد شد و مدت اقامت نیروهای روسی در منطقه 5 سال خواد بود.

  بر اساس این سند، آوارگان جنگی تحت کنترل کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور آوارگان به منطقه قره باغ کوهستانی و شهرستانهای همجوار ان بر می گردند .

 رئیس جمهور آذربایجان امضا این سند را دست آورد بزرگی برای جمهوری اذربایجان اعلام کرد .

 درگیری های نظامی میان نیروهای ارمنستان و آذربایجان ششم مهم ماه آغاز شدهبر اساس تحریکاتارمنستان آغاز شد.  جمهوری آذربایجان در جریان این درگیری های نزدیک به 300 منطقه مسکونی در قره باغ را از نیروهای اشغالگر پس گرفت. با آزادسازی شهر "شوشا" این در گیری ها در نزدیکی شهر " خانکندی" مرکز قره باغ کوهستانی ادامه داشت.

 

Go Back

Comment