header photo

تجمع صدها هزار نفر در پایتخت آمریکا در اعتراض به خشونت پلیس و نابرابری نژادی

تجمع صدها هزار نفر در پایتخت آمریکا در اعتراض به خشونت پلیس و نابرابری نژادی

 

 

آمار شرکت کنندگان در تجمع امروز واشنگتن حدود ۲۵۰ هزار نفر اعلام شده است
 

توضیح تصویر،

آمار شرکت کنندگان در تجمع امروز واشنگتن حدود ۲۵۰ هزار نفر اعلام شده است

دهها هزار نفر با حضور در محوطه بزرگ مرکز پایتخت آمریکا در سالروز سخنرانی تاریخی مارتین لوترکینگ - من رویایی دارم - به نابرابری‌های نژادی و خشونت پلیس علیه آمریکاییان آفریقایی‌تبار اعتراض کردند. اعضای خانواده جورج فلوید که مرگ او زیر زانوی افسر پلیس شهر مینیاپولیس اعتراضات چند ماه اخبر در سراسر آمریکا را جرقه زد از سخنرانان این تجمع در واشنگتن دی‌سی بودند.

خواهر جورج فلوید که یکی از سخنرانان تجمع روز جمعه، ۲۸ اوت، بود از معترضان در سراسر آمریکا خواست که "میراث او باشند".

بریجیت فلوید گفت: "برادر من نمی‌تواند امروز و اینجا سخن بگوید اما ما باید صدای او شویم و موجب تغییر شویم".

خواهر جورج فلوید یکی از اعضای چندین خانواده‌ای بود که فرزندان خود را با تیراندازی پلیس از دست داده‌اند و امروز، جمعه، به پایتخت آمریکا آمده بودند تا یکی از سخنرانان سالروز تجمع بزرگ سال ۱۹۶۳ در محوطه "نشنال مال - پارک ملی" واشنگتن دی‌سی باشند.

در جریان آن سخنرانی که در حضور صدها هزار نفر برگزار شد، مارتین لوترکینگ، از رهبران جنبش مدنی سیاهان آمریکا نطق تاریخی ایراد که در آن با استفاده از ترجیع‌بند "من رویایی دارم" از مطالبات جامعه سیاهپوستان آمریکا می‌گفت که "فردایی بدون نژادپرستی و تبعیض" را مطالبه می‌کردند.

۵۷ سال بعد از آن روز، سخنرانان تجمع امروز همچنان خواستار عدالت و برابری نژادی شدند و همچنین از حاضران خواستند که در انتخابات نوامبر امسال شرکت کنند.

تجمع امروز، جمعه 28 اوت، در مقابل بنای یادبود ابراهام لینکلن تنها ساعاتی پس از آن برگزار شد که دونالد ترامپ، شب پیش از آن طی مراسمی پر زرق و برق در کاخ‌سفید رسما نامزدی حزب جمهوری‌خواه برای حضور در انتخابات سوم نوامبر را پذیرفت.

آقای ترامپ در سخنان عصر پنجشنبه خود اگر چه مستقیما به ناآرامی‌های نژادی چند ماه گذشته اشاره نکرد اما تاکید او بر یکی از شعارهای انتخاباتی‌اش که در آن خود را "نامزد برقراری نظم و قانون" می‌خواند از نگاه منتقدان رئیس‌جمهوری آمریکا، اشاره‌‎ای به تلاش سختگیرانه او برای مقابله با اعتراضاتی است که از اواخر ماه مه و در پی کشته شدن جورج فلوید در شهر مینیاپولیس آغاز شد.

March on Washington 2020

 

یکی دیگر از سخنرانان تجمع امروز معترضان در واشنگتن، جیکوب بلیک سینیور، پدر جیکوب بلیک بود. مردی که یکشنبه هفته گذشته در شهر کنوشا ایالت ویسکانسن در حالی که قصد سوار شدن به خودروی خودش را داشت از سوی یک افسر پلیس سفیدپوست هفت بار به او شلیک شد و اکنون در حالی که پزشکان می‌گویند احتمالا برای باقی عمر فلج خواهد شد، در بیمارستان به سر می‌برد.

پدر جیکوب فلیک در سخنان امروز خود خطاب که حاضران گفت که این تجمع در حقیقت دادگاهی برای محاکمه "نژادپرستی" است و رای نهایی آن هم این است: "گناهکار، گناهکار، گناهکار".

پایان پست Twitter, راهپیمایی واشنگتن ۲۰۲۰ چه اهمیتی داشت؟در روز ۲۸ اوت سال ۱۹۶۳ هزاران نفر در محوطه "نشنال مال - پارک ملی" پایتخت تجمع کردند تا به نابرابری‌های نژادی و تبعیض علیه جامعه سیاهان آمریکا اعتراض کنند. تجع امروز دقیقا در سالروز این واقعه برگزار شد و با توجه به وقایع چند ماه گذشته در این کشور، از حساسیت بیشتری نسبت به سال‌های اخیر برخوردار بود.

یکی از شعارهای اصلی تجمع امروز در پایتخت این بود: "زانویت را از روی گلویم بردار!". اشاره به نحوه کشته شدن جورج فلوید که در اواخر ماه مه گذشته پس از آن که یک افسر پلیس سفیدپوست ۸ دقیقه و ۲۴ ثانیه زانویش را روی گلوی او فشار داد درگذشت.

آن واقعه در شهر مینیاپولیس آغازگر تظاهرات سراسری طی چند ماه گذشته در شهرهای آمریکا بود و اکنون شلیک به جیکوب بلیک در شهر کینوشا ویسکانسن یک بار دیگر اعتراضات را که در برخی شهرها از جمله کینوشا با خشونت هم همراه بوده به صدر خبرهای ایالات متحده آورده است.

تجمع امروز در مرکز واشنگتن دی‌سی از سوی ال شارپون، کشیش سرشناس سیاه‌پوست و از رهبران جنبش مدنی آمریکا و مارتین لوترکینگ سوم، پسر ارشد دکتر مارتین لوترکینگ ترتیب داده شده بود. سخنرانان و برگزارکنندگان این تجمع بارها از حاضران خواستند که سوم نوامبر در انتخابات ریاست‌جمهوری که میان دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه و جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها برگزار می‌شود، شرکت کنند.

سخنرانی تاریخی مارتین لوتر کینگ در تابستان سال ۱۹۶۳ در این محل نقطه اوجی برای پیش بردن قانونی شد که یک سال پس از آن در کنگره آمریکا به تصویب رسید و به موجب آن جدایی سیاه‌پوستان و سفیدپوستان در مدارس و هر مکان دیگری غیرقانونی شناخته شد.

یکی از ویژگی‌های تجمع امسال تشکیل زنجیره انسانی به طول بیش از ۳ کیلومتر در حد فاصل بنای یادبود ابراهام لینکلن و ستون یادبود پایتخت بود که برای شکل دادن به آن حدود ۲۵۰ هزار معترض دست به دست هم دادند.

این زنجیره انسانی رکورد جدیدی در بزرگی تجمعات اعتراضی معاصر آمریکا برجای گذاشت.

March on Washington demonstrators at the MLK Jr Memorial

 
 

March on Washington 2020

 
 
 
 

Go Back

Comment