header photo

تاثیر سیاسی ـ اقتصادی جاده ابریشم در جهان

تاثیر سیاسی ـ اقتصادی جاده ابریشم در جهان

طرح ابتکاری راه ابریشم یکهزار و ۸۰۰ طرح در کشورهای حوزه این مسیر را که ۴۰ درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده اند، شامل می شود.

به گزارش شین هوا، ابتکار عمل کمربند و جاده چین (BRI) که نام دیگر آن « راه ابریشم نوین » است ، به بزرگترین بستر همکاری بین المللی جهان تبدیل شده است و مسیر کشورهای مختلف ، به ویژه اعضای سازمان همکاری شانگهای (SCO) را که ایران نیز از اعضای ناظر آن است ، برای توسعه هموار می کند

وزارت امور خارجه چین در بیانیه اخیر خود افزود که «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین به دعوت «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه روز سه شنبه در بیستمین جلسه شورای سران سازمان همکاری شانگهای که به صورت مجازی برگزار می شود، شرکت خواهد کرد. این نشست از طریق ارتباط ویدیویی توسط روسیه برگزار می شود که امسال ریاست دوره ای سازمان همکاری شانگهای را بر عهده دارد.

رییس جمهوری خلق چین ابتکار ساخت مشترک کمربند اقتصادی جاده ابریشم را در سال  در سال ۲۰۱۳ میلادی مطرح کرد و این طرح از آن زمان مورد استقبال ۱۰۰ کشور و سازمان بین المللی قرار گرفته است.

شین هوا از قول «یوری تاوروفسکی» رییس شورای ویژه کمیته دوستی ، صلح و توسعه روابط روسیه و چین نوشته است:  در حال حاضر ، درگیر همه گیری کووید ۱۹ هستیم که مشکلات فراوانی برای دنیا ایجاد کرده است و برای همین راه ابریشم نوین دارای اهمیت کاربردی بیشتری است

وی ادامه داد: همه گیری ضربه ویرانگری به بشریت وارد کرد. مشکلات به شدت توسط کشورهای جهان از جمله جهان سوم احساس می شود. آنها منابع کمی برای غلبه بر وضعیت موجود از جمله از دست دادن بازار محصولات خود دارند و با افزایش بدهی و کمبود بودجه برای مبارزه با ویروس کرونا روبه رو هستند و در این شرایط امید زیادی به طرح چین و راهکارهای کشور دارند

خبرگزاری چین با یادآوری اینکه حمایت متقابل و همکاری در همبستگی تنها راه بشر برای عبور از بحران ها است، ادامه داد: از سرگیری کار در زیرساخت های مشترک و پروژه های صنعتی و افزایش استفاده از زیرساخت های اصلی حمل و نقل برای پیشبرد برنامه راه ابریشم اهمیت دارد.

در این گزارش آمده که راه ابریشم بزرگترین و اصلی ترین طرح قرن بیست و یکم است که بستر بی نظیر همکاری بین المللی و یک محصول اجتماعی و اقتصادی مهم ارایه شده از سوی چین است

آمارها نشان می دهد که بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ میلادی ، چین ۴۱ میلیارد دلار در شهرک های صنعتی برای همکاری اقتصادی و تجاری در کشورهای حوزه راه ابریشم سرمایه گذاری کرده است . این طرح شامل یکهزار و ۸۰۰ پروژه در کشورهایی است که ۴۰ درصد جمعیت جهان را در خود جای داده اند.
بر اساس این گزارش ، در هفت سال گذشته راه ابریشم به نیروی محرکه توسعه اقتصادی نه تنها ده ها کشور بلکه کل مناطق و حتی قاره ها تبدیل شده است. این دستاوردها پایه و اساس تحولات بیشتر در آینده است.

Go Back

Comment