header photo

گرامیداشت هفتاد و سومین سالگرد جنبش 21 آذر

گرامیداشت هفتاد و سومین سالگرد جنبش 21 آذر

شنبه 18 آذر ماه به دعوت کمیته مرکزی فرقه دمکرات آذربایجان و جمعیت مهاجرین ایرانی، مراسم گرامی داشت هفتاد و سومین سالگرد تاسیس فرقه دمکرات آذربایجان در موزه استقلال شهر باکو باحضور گروهی از اعضا و هوادران فرقه دمکرات آذربایجان، جمعیت مهاجرین ایرانی و مهمانان محلی بر گزار شد.

در ابتدا رحیم حسین زاده صدر جمعیت مهاجرین ایرانی ضمن خوش آمد گویی به حاضران، یک دقیق سکوت به یاد شهدای جنبش 21 آذر و دیگر شهدای راه استقلال، آزادی و عدالت اجتماعی اعلام کرد.

سپس صمد بایرامزاده از شعبه شرق شناسی آکادمی علوم آذربایجان در مورد شکل گیری و اهداف فرقه دمکرات آذربایجان و دولت ملی آذربایجان به رهبری پیشه وری سخنانی ایراد کرد. وی حکومت خودمختار آذربایجان را، حکومت ملی و فراگیردانست و از نقش اقشار و طبقات جامعه در انتشار بیانیه دوازده شهریور 1324 یاد کرد.

سخنرانی بعدی رفیق عادله چرنیک بلند از کادر رهبری فرقه دمکرات آذربایجان و از یاران پیشه وری بود. رفیق عادله با اشاره به  شور و حال جوانان آذربایجانی و فعالیت شبانه روزی آنها در راه سازندگی شهر و وروستا، اضافه کرد: بی انصافی است که از نقش رفقای حزب توده ایران در آموزش، تعلیم و تلاش برای موفقیت حکومت ملی یاد نکنیم. این رفقا تا پای جان خود از آرمان های انسان دوستانه فرقه دمکرات آذربایجان دفاع کردند. ما رفقای شهید غیر آذربایجانی بخصوص فارس زبان در میان شهامان زیاد داریم، تعدادی از این رفقا همزمان با اعدام شهید فریدون ابراهیمی، به دار آویخته شدند.

رفیق محمد از کادر مرکزی فرقه دمکرات آذربایجان، یکی دیگر از سخنرانان مراسم بود. رفیق محمد در سخنان خود به نقش عده ای اشاره کرد که زیر نام پیشه وری، تلاش می کنند برنامه ها و اهداف پیشه وری و یارانش را وارونه جلوه دهند. آنها با بودجه های کلانی که معلوم نیست از کجا تامین می شود، ایده های پیشه وری را هدف قرار داده اند.

فریدون ابراهیمی معاون صدر جمعیت در سخنان کوتاهی در تائید گفته های رفیق محمد، گفت: همه می دانند که فرقه دمکرات آذربایجان هست و فعالیت می کند و هیچ گروه و دسته ای سخنگوی او نیست. و...

رفیق شیری از فعالین سابق سازمان فدائیان خلق (اکثریت) ضمن تبریک به مناسبت سالگرد تاسیس دولت خودمختار آذربایجان، گفت ما موظف به دفاع از ایده های ترقی خواهانه فرقه دمکرات آذربایجان تا پیروزی کامل هستیم.

مراسم با سخنان دیگر حاضرین ادامه پیدا کرد و با شعر خوانی تاریل امید شاعر فرقه ای خاتمه یافت.

 

 

 

 

 

 

 

 

Go Back

Comment