header photo

کارگران کمباین سازی سهند تبریز: مسئولین درصدد تعطیلی کارخانه هستند!

کارگران کمباین سازی سهند تبریز:

مسئولین درصدد تعطیلی کارخانه هستند!

کارگران کارخانه شرکت کمباین‌سازی سهند تبریز که هم‌اکنون تحت نام شرکت گسترش و توسعه صنعت آذربایجان فعالیت دارد، می‌گویند از ابتدای سال جاری دستمزدی نگرفته‌اند.

این کارگران در ضمن می‌گویند که جدا از سه ماه مزد معوقه، این واحد تولیدی پیش از سال ۹۰ حدود ۵۰۰ کارگر شاغل داشت اما از این تاریخ به بعد با افزایش تدریجی مشکلات مالی کارخانه از تعداد کارگران کاسته شد به طوری که اکنون تنها حدود ۵۰ تا ۵۵ نفر در این واحد صنعتی مشغول کارند.

یکی از کارگران می گوید، کمباین‌سازی تبریز ظرفیت تولیدی بالایی دارد، و در حال حاضر امکان تولید کمباین در این کارخانه وجود دارد اما اقدامی برای بازاریابی فروش کمباین انجام نمی‌شود.

وی  به نیابت از سایر همکاران خود درخواست مداخله مسئولان و رسیدگی به مشکلات کارخانه را مطرح کرد و افزود: پس از گذشت سال‌ها از مشکلاتی که برای کارخانه کمباین‌سازی ایجاد شده، از مسئولان کشوری می‌خواهیم به مشکلات کارخانه  و مساله معوقات مزدی کارگران آن ورود کنند.

زیرا بخش خصوصی که هم اکنون در این واحد مشغول فعالیت است، برخلاف وعدهای داده شده حین واگذاری، تقریبا تولید کمباین را متوقف کرده و برنامه‌ای برای ادامه فعالیت آن ندارد. بنابراین ۵۵ کارگری که در این واحد قدیمی سال‌ها مشغول کار هستند، با مشکل بلاتکلیفی و تامین معاش روبرو شده و خبری از پرداخت مطالبات مزدی آنها نیست.

وی افزود: «در حالی که کارفرما مدعی است به دلیل افزایش هزینه‌ها تولید کمباین صرفه اقتصادی نداردباید گفت در حال حاضر ۱۲ دستگاه کمباین آماده فروش داریم. ۱۵ دستگاه کمباین دیگر نیز نیمه آماده (۷۰ درصد تکمیل) در دست ساخت وجود دارد که قطعات‌شان کامل نیست. همه این کمباین‌ها از قطعاتی ساخته‌ شده‌اند که از سال‌ها پیش در انبارها موجود بودند. بنابراین کمباین‌ها که امروزه در بازار ماشین آلات کشاورزی قیمتی حدود یک میلیارد و۵۰۰ میلیون تومان دارند، نه تنها برای شرکت با قیمت قطعات نه سال پیش صرفه اقتصادی دارد؛ بلکه با فروش این تعداد کمباین به قیمت روز می‌توان بسیاری از مشکلات مالی و بدهی‌های شرکت از جمله کارگران را پرداخت کرد.»

کارگران معترض بر این عقیده اند که کارفرما با همکاری مقامات دولتی درصدد نابودی این کارخانه و تغییر کاربری آن هستند. این کارخانه نیز در حال دچار شدن به سرنوشت کارخانه‌های عظیمی چون هپکو و… می‌باشد.

 

Go Back

Comment