header photo

نگاهی به وضعیت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی

نگاهی به وضعیت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی

چالش هایی که صنعت استان با آن روبرو است

به گزارش خبر گزاری ها، روز پنجشنبه 24 خرداد، در آیین راه‌اندازی میز خدمت شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی، تعدادی از مسئولان استانی و کشوری شرکت کردند. سخنرانان دیدگاههای خود را در رابطه با آینده صنعت در آذربایجان شرقی بیان کردند. این اظهار نظرها نشان داد که آینده شهرک های صنعتی استان در هاله ای از ابهام قرار دارد.  در این رابطه مرتضی نیرومند مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی گفت:

میز خدمت در شرکت شهرک های صنعتی برای کاهش زمان فرایند واگذاری زمین به سرمایه گذاران راه اندازی شد و در طی این فرایند ۲۳ امضا از پروسه واگذار زمین صنعتی به سرمایه گذاران حذف شد.

وی افزود: همه افرادی که لازم است در فرآیند واگذاری زمین خدمت کنند، در میز خدمت شرکت شهرک های صنعتی استان حاضر هستند و برای انجام تمامی فرآیندها مدت زمان مشخصی مشخص شده است که باید کار در همان مدت به نتیجه برسد تا در طی یک روز کاری همه پروسه واگذاری زمین به سرمایه گذار به پایان برسد.

نیرومند با بیان اینکه ما خدمتگزاران صنعتگران هستیم، گفت: میز خدمت برای تسهیل روند سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی استان ایجاد شده است.

وی در ادامه افزود: اعتبارات شرکت شهرک های صنعتی استان در سال ۹۶، ۲۲۸ درصد رشد داشته است  و این نشان از یک دید توسعه ای در سازمان صنایع کوچک دارد. کار توسعه شهرک های صنعتی شهید سلیمی، آیت الله هاشمی رفسنجانی، عالی نسب انجام شده و ۱۰۰ هکتار از طرح توسعه شهرک سلیمی آماده واگذاری است.

نیرومند اضافه کرد: مشکل معارضان شهرک عالی نسب نیز با همکاری خوب دستگاه قضایی برطرف شده است و مشکل زیست محیطی شهرک صنعتی تبریز ۴ نیز با همکاری سازمان صنایع کوچک و سازمان حفاظت محیط زیست حل و فصل شده است.

وی از تصویب اجرای «شهرصنعتی تبریز» به وسعت یک هزار هکتار در هیات دولت خبر داد و گفت: زمین های شهر صنعتی تبریز از محل اراضی ملی و با همکاری سازمان امور اراضی تحویل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی شده است و به زودی عملیات اجرایی آن شروع می شود.

نیرومند گفت: سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران به یک سازمان توسعه ای تبدیل شده است و لوام توسعه صنعتی اعم از ارائه آموزش ها، ایجاد بازار و برگزاری نمایشگاه ها و حضور در نمایشگاه های بین المللی توسط این سازمان انجام می شود.

صادق نجفی معاون وزير و مدیرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرک‌های صنعتی ايران:

 در آیین راه‌اندازی میز خدمت شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: قرار است آخرین وضعیت جوازهای تاسیس صادر شده صنایع احصاء شود تا بتوانيم در حوزه صنعت معدن و تجارت استراتژی داشته باشیم و در اين راستا طرحي را در دست اجرا داريم كه استان ها موظف شده اند تا پايان تیر ماه آمار دقيق و وضعيت واحدهاي توليدي را احصا كنند تا بتوانيم در بررسی شرایط و وضعیت به درستي تصميم گيري كنيم.
وی با بیان اینکه با علم و برنامه پیش نرفته‌ایم، افزود: تمام حرکت ما و سند توسعه صنعت باید بر مبنای اشتغال و توسعه صادرات باشد؛ توسعه جی دي پی مملکت هم مهم است و باید دنبال نفت و پتروشیمی هم باشیم ولی توسعه شرکت‌های دانش بنیان بسیار مهم‌تر است.
نجفی گفت: ۸۴ هزار واحد دارای پروانه بهره برداری در سطح کشور صادر شده که ۵۰ درصد آن در داخل شهرک‌های صنعتی هستند و اخیرا مجوز تاسیس بیش از ۲۰ شهرک خصوصی را نیز صادر کردیم و امروز ۲۰ درصد صنایع ما در ۵۰ شهرک صنعتي خصوصی است.
مدیرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرک‌های صنعتی ايران افزود: ما تمام اختیارات مرکز را به استان‌ها تفویض کرده‌ایم تا امورات در استان ها به راحتي انجام شود،‌در اين ميان مديران و كارشناسان استاني نيز بايد توجه داشته باشند كه ريسك پذيري خود را افزايش داده و با روحيه جنگنده به مصاف مشكلات موجود بروند.
وی عنوان کرد: امروز در آمریکا ترامپ مدیرانی را سر کار می‌آورد که برای تحریم علیه ایران تلاش می‌کنند و معتقد به تامین منافع ملی خود هستند؛ هر کس امروز لباس رزم نپوشد و با شرایط موجود حرکت نکند محکوم به شکست است.
نجفی با بیان اینکه امروز اندیشه و فکر لازم است و با اقدامات محدودی راه به جایی نخواهیم برد، افزود: ما بیش از ۵۰۰ هزار جواز تاسیس صادر کرده‌ایم که تنها ۱۰ درصد آن به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند که این جای تاسف دارد.

 یونس ژائله مالک کارخانجات شیرین عسل تبریز:

پس از قبول مسئولیت صادق نجفی تحولات بسیاری در این شرکت و شهرک‌های صنعتی ایجاد شده است که نمونه آن راه‌اندازی میز خدمت است که از سال‌ها پیش آروزی دیرین تولیدکنندگان بود.

وی افزود: امیدواریم رفته رفته این پلت فرم تکمیل و بسیاری از مسائل و دغدغه‌های تولیدکنندگان از طریق آن رفع شود

ژائله با بیان اینکه امروز شاهد هستیم حضور در بازارهای جهانی بسیار سخت‌تر شده، خاطرنشان ساخت: هفته گذشته اولین جلسه انجمن صنایع غذایی استان برای تدوین نقشه راه توسعه صنایع غذایی برگزار شد که قدم ارزشمندی در این ارتباط به شمار می‌رود.

این فعال اقتصادی یادآور شد: در کشور بیش از نیاز بازار مصرف واحدهای تولیدی صنایع غذایی راه‌اندازی شده و به دلیل نبود بازار بسیاری از آنها تعطیل شده‌اند، ما باید با تدوین نقشه راه زنجیره از مزرعه تا قفسه را مدیریت تأمین کنیم.

وی تصریح کرد: بعضاً واحدهایی محصولات بسیار باکیفیتی دارند که به دلیل عدم دسترسی به بازارهای جهانی و ناآگاهی از علوم بازاریابی و تبلیغات دچار بحران شده‌اند، ما باید هدفمند حرکت کرده و به عنوان انجمن‌های صنفی دولت را وادار به بسترسازی‌های مورد نیاز کنیم.

ژائله با تاکید بر اینکه باید به دنبال کیفیت باشیم و نه کمیت واحدهای تولیدی، متذکر شد: به دلیل نبود نقشه راه مناسب و ارائه بی‌رویه جوازهای تاسیس اکنون شاهد هستیم شهرک‌های صنعتی بسیاری در استان تبدیل به گورستان صنایع شده‌اند.

صمد حسن‌زاده   رئیس اتاق بازرگانی تبریز:

در برخی از استان‌ها جایگاه شهرک‌های صنعتی بسیار بهتر از آذربایجان‌شرقی است. ما علاقمند به زیباسازی و آبادانی شهرک‌های صنعتی در تمام کشور هستیم ولی امروز نیاز است که نمونه‌هایی از شهرک‌های صنعتی کشور را در استان داشته باشیم. امیدواریم یک روز شهرک‌های صنعتی ما در ردیف کشورهایی که لااقل همجوار ایران هستند، قرار گیرد. شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی اصلاً در شأن صنعت استان نیست و چندین سال است فقدان فضای مناسب زیرساختی، تاسیسات، جاده سازی و ... در این شهرک‌ها احساس می‌شود.

این فعال اقتصادی یادآور شد: در اساسنامه شهرک‌های صنعتی محل‌هایی برای تشکل‌های صنعتی در نظر گرفته شده، در حالی که در هیچ شهرک صنعتی استان این جایگاه هنوز تعریف نشده است.

این فعال اقتصادی با اشاره به ارائه تسهیلات رونق توسعه اقتصادی روستایی، ادامه داد: در کشور مشکلات اقتصادی خیلی زیادی است و این بسیار مفید خواهد بود که رفاه اجتماعی را از پایین به بالا در کل کشور فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه این امر باعث میشود جلوی مهاجرت به شهرها گرفته شود ولی با پول پخش کردن این امر تحقق نخواهد یافت، بلکه اقدامات زیربنایی‌تر لازم است، افزود: در کنار ارائه تسهیلات ایجاد ارتباط بین واحدهای بزرگ و واحدهای کوچک روستایی جهت مدیریت آنها لازم به نظر می‌رسد.

این فعال اقتصادی در پایان با انتقاد از شهرداری تبریز در خصوص عدم ارائه خدمات به کوی های صنعتی تبریز گفت: بسیاری از واحدهای بزرگ تولیدی در کوی های صنعتی استقرار دارند و سالانه میلیاردها تومان به شهرداری عوارض می پردارند، اما کوی های صنعتی هیچ خدماتی از شهرداری تبریز دریافت نمی کنند.
ميز خدمت شركت شهرك هاي صنعتي آذربايجان شرقي پس از يك عمليات عمراني در طبقه همكف ساختمان اداري اين شركت احداث شده و كليه خدمات قابل ارايه به متقاضيان را در اين بخش ارايه خواهد كرد.

Go Back

Comment