header photo

نتیجه بستن مرزها با اقلیم کردستان

نتیجه بستن مرزها با اقلیم کردستان

جمهوری اسلامی 3 ماه و نیم مرزهایش را با اقلیم کردستان بست. اعتماد اهالی اقلیم کردستان را ازدست داد و 2 میلیارد دلار زیان کرد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ارومیه گفت در یک حرکت سیاسی  در مدتی که مرزهای خود را با اقلیم کردستان بستیم، نزدیک به ۲ میلیارد دلار بازار صادراتی را ازدست دادیم در صورتیکه در همین مدت صادرات ترکیه به اقلیم کردستان ۱۲۰ درصد افزایش پیدا کرد.

 علی دیلمقانیان در گفت‌وگویی با رسانه ها خبر داد: چند ماه پیش به خاطر مسائل سیاسی سه کشور ایران عراق و ترکیه تصمیم گرفتند مرزهای خود را با اقلیم کردستان ببندند و این کشور را تحریم کنند اما فقط ایران و عراق این کار را انجام دادند و ترکیه حتی یک ساعت مرز رسمی خود (خابور) را تعطیل نکرد.

وی ادامه داد: تمام کرد‌ها این مسئله را بیان می‌کنند که ما مدیون ترکیه هستم زیرا ما را از بحران مواد غذایی و کالا نجات دادند مهم نیست که آن‌ها برای فروش کالای خود از چه ترفندهایی استفاده می‌کنند برای ما این مهم است که آن‌ها در موقع بحران به ما کمک کردند.

دیلمقانیان تصریح کرد: ما در این ۳ ماه و نیم نزدیک به ۲ میلیارد دلاربازار صادراتی را ازدست دادیم در صورتیکه در همین مدت صادرات ترکیه به اقلیم کردستان ۱۲۰ درصد افزایش پیدا کرد این درحالیست که صادرات ما به اقلیم عمدتا کالای ساخته شده با ارزش افزوده بالا بود در حالیکه صادرات ما به سایر نقاط بیشتر مواد خام است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: مطابق آمار ارائه شده از سوی گمرک ایران ارزش افزوده هر تن کالای صادراتی ما ۳۵۰ دلار است در حالیکه این رقم در کالایی‌هایی که به اقلیم می‌رود ۵۰۰ دلار است.

وی ادامه داد: تاجران و فعالان اقتصادی ما از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۷ برای برند سازی و در دست گرفتن بازار، سرمایه گذاری زیادی انجام دادند و متحمل هزینه‌های زیادی شدند اما در عرض این چند ماه به راحتی آن را از دست دادند.

 

Go Back

Comment