header photo

مشکل کارمندان مخابرات ارومیه

مشکل کارمندان مخابرات ارومیه

چند روز پیش تصویری نامتعارف از دختری جوان که کارمند شرکت مخابراتآذربایجان غربی است و به خاطر اعتراض به شرایط کاری مجبور به ادامه کار در چنین شرایطی شده بود، در فضای مجازی دست به دست شد.

او که روی زمین نشسته و با گوشه مقنعه نم چشمانش را می‌گیرد، تصویر پربازدید این روزهای فضای مجازی است. تصویری که به دلیل بازتاب گسترده آن در شبکه ها ی مجازی و پشتیبانی کاربران از خواسته های این کارمند و 14 نفر دیگر از همکاران وی واکنش محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را به دنبال داشته است.
در شبکه های مجازی شرح کوتاهی که برای عکس گذاشته‌اند این است که او کارمند مخابرات ارومیه است و در پاسخ به اعتراضش درباره قرارداد کار، میز کارش را از او گرفته‌اند. کاربران ایرانی این رفتار با کارمند را تحقیر او تلقی کرده‌اند و خواستار پاسخگویی مخابرات ایران شدند.
با این حال مخابرات آذربایجان تا زمانی که عکس تلگرامی وی در شبکه مجازی پخش و پشتیبانی شود، سکوت اختیار کرد. میزان بازتاب موضوع در حدی بود که آذری جهرمی عکس کارمند مخابرات را در صفحه اینستاگرامی خود قرار داد و نوشت: «این تصویر را دیروز در میانه شلوغی کار دیدم.
زیرنویس عکس حاکی از این بود که با کارمند معترضی در مخابرات آذربایجان‌غربی برخورد شده و میز و صندلی او جمع‌آوری شده است. با این حال اخباری به من دادند که تقاضاهای این گروه قابل اجابت نیست و خارج از قواعد فعلی مخابرات ایران است.»
اعتراض چندین ساله ی کارمندان مخابرات
ماجرا به همین جمع کردن میزو صندلی پرسنل مخابرات ارومیه ختم نمی‌شود. مخابرات ایران بارها با تجمع اعتراضی کارکنان خود روبه‌رو بوده است. تجمع اخیر کارکنان مخابرات روستایی مقابل ساختمان مجلس در بهارستان نمونه‌ای از اعتراض چند ساله کارمندان این شرکت بزرگ ارتباطی است.
آنها معتقدند مخابرات نیروهای شرکتی و قراردادی خود را پا در هوا نگه داشته است و بسیاری از آنها با وجود سابقه کار ١٠ تا ١٥‌سال هنوز هم کارمند رسمی نشده‌اند. بسیاری از آنها به خصوصی‌شدن مخابرات ایران اشاره می‌کنند و می‌گویند با وجود آن‌که بنا بود بعد از خصوصی‌سازی وضع مخابرات و پرسنلش بهبود پیدا کند اما آنها شاهد هیچ‌گونه بهبودی نبوده‌اند. 

حالا از بین تصاویر متعددی که گاه و بیگاه از اعتراض کارمندان مخابرات منتشر می‌شود، یک تصویر به کمک فضای مجازی بیشتر دیده شد و البته واکنش عمومی را به دنبال داشت. زنی با چشم‌های گریان که روی سرامیک‌های قهوه‌ای نشسته است و یک استکان چایی مقابل او قرار دارد.
رسانه‌های محلی از حضور کارمندان مخابرات در دفتر نمایندگان‌ در مجلس خبر می‌دهند. خبرگزاری آناج ارومیه نوشت برخی از کارمندان مخابرات ارومیه در دفتر نادر قاضی‌پور جمع شدند تا به مشکل استخدامی آنها رسیدگی شود.
آنها به درخواست غیرقانونی پیمانکارشان برای امضای قرارداد معترضند و می‌گویند بعد از آن‌که نسبت به درخواست غیرقانونی پیمانکارشان اعتراض کردند با اتاق‌‌های خالی محل کار خود روبه‌رو شدند.
گزارش ها حاکی از آن است که کارمندان قراردادی شرکت مخابرات آذربایجان‌غربی که برخی از آنها بیش از ١٥‌سال سابقه کار داشته‌‌اند به دلیل نپذیرفتن قرارداد غیرقانونی، از کار برکنار شده‌اند و در عین ناباوری هنگام رسیدن به محل کار خود با اتاق‌‌های خالی و بدون میز و صندلی مواجه شدند که شرکت مخابرات مدعی است این اتاق‌‌های خالی صرفا برای ایجاد تغییرات در سازمان است.
مسئولان روابط‌ عمومی شرکت مخابرات آذربایجان‌غربی در گفت‌‌وگو با یکی از پایگاه‌‌های خبری خواسته ی کارکنان معترض را بی‌‌منطق دانسته و این پیگیری‌‌ها را حاشیه‌سازی برای شرکت مخابرات می‌‌داند. او گفته است کسانی که قوانین کار را قبول نکنند و تن به امضای قراردادهای خود ندهند، از سیستم کاری کنارگذاشته شده و می‌توانند جهت اشتغال به ادارات یا مکان‌‌های دیگر مراجعه کنند.
یکی از نمایندگان ارومیه در باره خواسته های کارمندان معترض می گوید: مطابق بررسی‌هایی که ما داشته‌ایم کارمندان مخابرات این استان نسبت به بلاتکلیفی قراردادشان و تبدیل وضع از شرکتی و قراردادی به رسمی معترض‌اند.
او ادامه می‌دهد: برخی از این کارمندان با ١٥‌سال سابقه کار کم‌کم به سال‌های بازنشستگی نزدیک می‌شوند اما همچنان به صورت شرکتی یا قراردادی کار می‌کنند و مخابرات نه حاضر به تعدیل آنهاست و نه تغییر وضع‌شان؛ ضمن این‌که کارمندان مخابرات در نشست‌هایی که با نمایندگان مجلس داشته، اعلام کرده‌اند پیمانکاران بسیاری حقوق آنها را ضایع می‌کنند. به‌ عنوان مثال مواردی که آنها اشاره کرده‌اند این است که در مواردی حقوق بیمه‌ای آنها را پایمال کرده‌اند و در مواردی پاداش و عیدی کامل را به آنها پرداخت نمی‌کنند. یا قراردادهایی با کارگران و کارمندان مخابرات می‌بندند که در صورت نیاز به راحتی و بدون مشکل بتوانند آنها را اخراج کنند و مسأله نتواند صورت قانونی پیدا کند.
وی تأکید می‌کند که این موضوع تنها مختص به استان آذربایجان‌غربی نیست و کارمندان و کارگران مخابرات سراسر کشور با آن درگیرند. موضوعی که به گفته او بارها به مجلس منعکس شده است.
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادعا می کند که عکس کارمند گریان را در همان شلوغی برای مدیرعامل مخابرات ایران ارسال کردم و خواستم موضوع را سریع پیگیری کنند و مشکل مرتفع شود، اما توضیح نمی دهد وقتی که دولت رسما با خصوصی سازی تصمیم به تعدیل 60 درصد نیروی مخابرات گرفته است، قرار است مشکل این کارمندان که حاضر به امضای قرارداد پیمانی نیستند چگونه حل شود. 
شرکت مخابرات ایران بارها اعلام کرده است رسمی‌شدن نیروهای پیمانکاری بر اساس تصمیمات دولت ممکن نیست. در توضیحات شرکت مخابرات با اشاره به سیاست خصوصی سازی و انتقال کارمندان و کارکنان سابق به شرکت های پیمانی، گفته می‌شود با برون‌سپاری وظایف مخابرات امکان رسمی‌کردن نیروهایی که با پیمانکاران کار می‌کنند، وجود ندارد. در واقع تلگرام وزیر ارتباطات بیش از آن که به قصد رسیدگی به خواسته های پرسنل معترض مخابرات باشد، فرونشاندن اعتراض در شبکه های مجازی است.

 

Go Back

Comment