header photo

ضرب و شست نیروهای انتظامی به پرستاران خسته و معترض

ضرب و شست نیروهای انتظامی

به پرستاران خسته و معترض مشهد

چهارشنبه ۱۱تیر پرستاران مشهدی برای پیگیری مطالباتشان مقابل دادگستری شهر تجمع کردند. مأموران انتظامی با باتوم و شوک الکتریکی به پرستاران حمله کردند و بنرها و پلاکاردهایشان را پاره کردند و تعدادی از آنها را دستگیر کردند. دبیرکل خانه پرستار اعلام کرد که چند تن از پرستاران آزاد شدند.

چهارشنبه ۱۱ تیر: تجمع پرستاران معترض دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقابل دادگستری شهر. نیروی انتظامی این تجمع مسالمت‌آمیز را به خشونت کشاند. (عکس: توییتر)

تجمعات پرستاران در شهرهای مختلف ایران به دلیل نارضایتی از شرایط کار در بیمارستان‌ها، آن هم در دوران همه‌گیری ویروس کرونا و با توجه به کمبود امکانات در مراکز درمانی و کار طاقت‌فرسا بدون استثناء همواره مسالمت‌آمیز و دور از خشونت بوده است. تجمع پرستاران معترض دانشگاه علوم پزشکی مشهد در روز چهارشنبه هم مسالمت‌آمیز بود. با این ‌حال نیروی انتظامی به پرستاران معترض حمله کرد. روشن نیست که در حمله مأموران چه تعداد از پرستاران مجروح شده‌اند. خبرگزاری‌های داخلی در این‌باره سکوت کرده‌اند.

محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) درباره مطالبات پرستاران دانشکده علوم پزشکی مشهد گفت:

«پرستاران مقابل دادگستری رفتند تا از دستگاه قضایی بخواهند برای تحقق خواسته‌های صنفی آنها ورود کند که متأسفانه این موضوع پیش آمد. این در شرایطی است که پرستاران مشهدی در راه مبارزه با کرونا شهید دادند و تعدادی از آنها به این ویروس مهلک مبتلا شده‌اند اما دانشگاه علوم پزشکی مشهد به خواسته‌های آنها رسیدگی نکرده است.»

پرستاران مشهدی چه می خواهند؟

مشهد از نظر ابتلا به کووید ۱۹ از وضعیت قرمز هم عبور کرده و در مرحله «هشدار بسیار بالا» قرار دارد. تنها در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیش از ۶۰۰ بیمار حاد مبتلا به کووید ۱۹ بستری‌اند. روزانه ۱۵۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های این شهر بستری می‌شوند که نمایانگر وخامت اوضاع است. خواسته‌های پرستاران مشروع و پیش ‌پاافتاده است:
جبران کمبود کادر پرستاری
رفع تبعیض بین گروه‌های پزشکی با پرستاری
رفع تبعیض میان نیروهای ستادی با بالینی
به‌روز کردن کارانه‌ها و برقراری فوق‌العاده ویژه
این خواسته‌های ساده در جهت سلامت بیماران است. یک پرستار خسته و از پاافتاده نمی‌تواند هر دو ساعت یک بار سطح اکسیژن خون بیمار را کنترل کند، به بهداشت و تغذیه بیمار برسد، داروهای او را به موقع به او بدهد و با او کلمه‌ای به همدلی و همدردی بگوید.

روزی ۱۵۰ بیمار مبتلا به کرونا در مشهد

مشهد یکی از بزرگ‌ترین کانون‌های شیوع ویروس کرونا در ایران است. علی اصغر انجیدنی، دبیر کارگروه مراقبت و درمان کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد دوشنبه گذشته در مصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، رسماً اعلام کرد که مشهد از نظر ابتلا به کووید ۱۹ از وضعیت قرمز هم عبور کرده و در مرحله «هشدار بسیار بالا» قرار دارد. تنها در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیش از ۶۰۰ بیمار حاد مبتلا به کووید ۱۹ بستری‌اند. انجدینی در مصاحبه با رسانه‌های محلی استان خراسان رضوی گفته است که روزانه ۱۵۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های این شهر بستری می‌شوند که نمایانگر وخامت اوضاع است. در این بحران بزرگ فقط ۱۲ پرستار از شهرهای دیگر در بیمارستان‌های مشهد به کار گرفته شدند و حتی قرارداد ۸۹ روزه هم برای استخدام نیروی پرستار تازه‌نفس به امضاء نرسید.

جبران کمبود کادر پرستاری از مهم‌ترین خواسته‌های پرستاران دانشکده علوم پزشکی مشهد در مقابل دادگستری شهر بود. محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران گفت:

«جبران کمبود کادر پرستاری و افزایش فشار کار در روزهای مقابله با کرونا، رفع تبعیض بین گروه‌های پزشکی با پرستاری، رفع تبعیض میان نیروهای ستادی با بالینی، به‌روز کردن کارانه‌ها و برقراری فوق‌العاده ویژه از جمله مهم‌ترین مشکلات شغلی پرستاران مرتبط با دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.»

در مقابل این خواسته‌ها، پرستاران خسته و فداکار از نیروهای سرکوبگر باتوم و شوک الکتریکی و بازداشت دریافت کردند.

به گفته دبیرکل خانه پرستار قبل از برگزاری تجمع، مراجع امنیتی و قضایی هیچ گونه هشداری هم به پرستاران نداده بودند. در مجموع بنا به گزارش‌های رسمی، دست‌کم ۱۰ نفر از پرستاران بازداشت شدند.

سال گذشته محمدرضا دارابی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در پاسخ به پرستاران زیر نظر این دانشگاه که خواهان پرداخت ۱۴ ماه کارانه معوق خود بودند گفته بود که اگر دولت کارانه آن‌ها را نپردازد از جیب خود پرداخت می‌کند. کسی هم نپرسید که چگونه یک پزشک توان پرداخت این هزینه را دارد در حالی که همکاران زحمتکش و درس‌خوانده او از دست به دهان زندگی می‌کنند. بخشی از کارانه پرستاران که یک سال معوق مانده بود در فروردین سال جاری پرداخت شد.

بر اساس گفته‌‌های محسن گچ‌پزان، رئیس هیأت مدیره نظام پرستاری مشهد، تا خرداد سال جاری دست‌کم ۲۰۰ پرستار در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند. تعداد پرستارانی که در یک ماه گذشته در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند روشن نیست اما بر اساس سخنان دبیرکل خانه پرستار که در مصاحبه با ایلنا گفته است پرستاران «شهید» داده‌اند، جان باختن شماری از پرستاران مشهد در اثر ابتلا به کووید ۱۹، قطعی است.

سخنگوی وزارت بهداشت روز چهارشنبه اعلام کرد که در ایران در ۲۴ ساعت گذشته دو هزار و ۵۴۹ نفر به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند. 

Go Back

Comment