header photo

ضرب و جرح و بازداشت دست‌کم ۲۰ معترض در اردبیل

ضرب و جرح و بازداشت دست‌کم ۲۰ معترض در اردبیل

به دنبال تجمع شهروندان اردبیلی که پس از انتشار فراخوانی از سوی فعالان مدنی  برگزار شد، دست‌کم ۲۰ فعال مدنی در اردبیل بازداشت شدند. معترضان در اعتراض به آن‌چه «صدور مجوز استفاده روسیه از حریم هوایی و زمینی ایران برای انتقال سلاح به ارمنستان» و «حمایت از جمهوری آذربایجان برای آزادسازی قره‌باغ» عنوان‌ شده است، دست به تجمع زدند…..

بر اساس گزارش‌های رسیده از منابع محلی، شهروندان اردبیلی با حضور در پارک جیرال محله شهریار اردبیل در کنار اعتراض به سیاست خارجی جمهوری اسلامی در قبال مناقشه قره‌باغ، حمایت خود را از جمهوری آذربایجان اعلام کردند.

آذربایجان و ارمنستان دهه‌هاست بر سر منطقه قره‌باغ مناقشه ارضی دارند اما تلاش‌ها برای میانجیگری و حل اختلاف میان دو طرف به نتیجه نرسیده است. این در حالی‌ست که مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۰۷ قطعنامه غیرالزام‌آوری را با ۳۵ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۱۰۰ رأی ممتنع تصویب کرد که در آن حاکمیت آذربایجان بر منطقه ناگورنو قره‌باغ به رسمیت شناخته شده است.

بر اساس گزارش‌های رسیده به زمانه اما نیروهای اطلاعاتی امنیتی جمهوری اسلامی در واکنش به تجمع مسالمت‌آمیز شهروندان اردبیلی، با یورش توأم با خشونت شمار زیادی از تجمع‌کنندگان را بازداشت کردند. تاکنون هویت ۱۱ نفر از بازداشت‌شدگان به این شرح اعلام شده است: عسگر اکبرزاده، مجتبی پروین، مرتضی پروین، مصطفی پروین، مهدی هوشمند، محمد جولانی، پرویز سیابی، سجاد جولانی، حسین بالاخانی، بهمن خیرجو و حامد حیدری باریس.

از میان این افراد عسگر اکبرزاده، مجتبی پروین، مهدی هوشمند، مرتضی پروین، محمد جولانی و سجاد جولانی پیش‌ از این نیز به دلیل فعالیت‌های مدنی و سیاسی خود سابقه احضار، بازداشت یا محکومیت دارند.

یک شاهد عینی تجمع اعتراضی در اردبیل می‌گوید نیروهای امنیتی با استفاده از گاز اشک‌آور، باتوم و شوکر، پس از ضرب و شتم تجمع‌کنندگان اقدام به بازداشت دست‌کم ۲۰ تن از تجمع‌کنندگان کردند.

او در گفت‌وگو با زمانه می‌گوید: «در نتیجه حمله نیروهای امنیتی و ضرب و شتم شدید هنگام بازداشت، عسگر اکبرزاده از ناحیه گوش و چشم آسیب دید. احتمالا دست حسین بالاخانی و پرویز سیابی شکست. مرتضی پروین از ناحیه کمر و بهمن خیرجو و مجتبی پروین از ناحیه پا آسیب دیدند.»

این شاهد عینی با اشاره به خشونت نیروهای امنیتی در برخورد با تجمع‌کنندگان می‌گوید: «آن‌ها حتی به سجاد جولانی که جوانی نابیناست رحم نکردند. بینی آقای جولانی در اثر ضرب و شتم نیروهای امنیتی شکست و به همین خاطر خونریزی شدید و مشکل تنفسی پیدا کرد.»

شاهد عینی تجمع در پارک جیرال شهریار اردبیل می‌گوید که تجمع حوالی ساعت شش و نیم عصر شروع شده اما مأموران از قبل در محل حاضر بودند:

«برق پارک قطع‌شده بود. حداقل ۱۵ تویوتا و پنج اتوبوس نیرو آورده بودند. خیلی از مأموران لباس شخصی داشتند. مأموران بدون اینکه هشداری بدهند اول گاز اشک‌آور زدند و بعد حمله کردند به اعتراض‌کنندگان.»

در تیر ماه سال جاری نیز پس از انتشار فراخوانی در شبکه‌های اجتماعی در حمایت از جمهوری آذربایجان و اعتراض به سیاست‌های جمهوری اسلامی و روسیه در حمایت از ارمنستان در تنش اخیر بین دو کشور، در جریان تجمعات اعتراضی مشابه در شهرهای تهران، تبریز، اردبیل، ارومیه، زنجان، نقده، مراغه و برخی دیگر از شهرهای تُرک‌نشین ایران، حداقل ۴۰ نفر از فعالان مدنی آذربایجانی بازداشت یا به محاکم قضایی احضار شدند.

منبع سایت زمانه

 

Go Back

Comment