آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

سیل مهاجرت روستاییان استان اردبیل

مشکلات اقتصادی و بیکاری علت اصلی افزایش مهاجرت روستاییان اردبیل

هر چند که عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در زمینه مهاجرت روستاییان به شهرها دخیل هستند اما به اعتقاد کارشناسان اشتغال و مشکلات اقنتصادی مهم‌ترین دلیلی است که همچنان موجب تداوم معضل مهاجرت از روستاها به شهرها می‌شود.

به گزارش ایرنا، اکبر بهنامجو ، استاندار اردبیل با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و بیکاری سبب افزایش مهاجرت در استان اردبیل شده است، گفت: پدیده مهاجرت از مناطق روستایی به شهرها و نیز از برخی شهرستان‌های استان سبب به وجود آمدن مشکلاتی شده که باید برنامه‌ریزی اساسی برای بررسی علل مهاجرت و کاهش این پدیده انجام شود.

وی افزود: در صورتی که این مشکلات در مناطق مهاجرفرست کاهش و زمینه برای اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی در این مناطق فراهم شود می‌توان شاهد کاهش پدیده مهاجرت از این مناطق بود.

میرعلی رحیمی‌زاد ، مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری اردبیل هم گفت: بیش از ۱۵۰ روستا در استان اردبیل خالی از سکنه هستند و باید برای پیشگیری از مهاجرت‌ها تدابیری شود.

وی بیان کرد: در برخی از روستاهایی که خالی از سکنه هستند، مشاهده می‌شود که امکانات مناسبی برای ادامه فعالیت و ماندگاری در منطقه وجود دارد، اما به دلیل عدم استفاده از ظرفیت‌های موجود و سوق ندادن امکانات به سمت تولید، مهاجرت از روستاها به کلانشهرها انجام پذیرفته است.

رضوان صادقی ، معاون امور عمرانی فرماندار خلخال هم در این باره گفت: مهاجرت روستاییان به شهرها در این شهرستان علاوه بر رشد منفی جمعیت روستایی موجب افزایش ساخت و سازهای غیرقانونی در شهرها شده است.

وی افزود: رشد جمعیت در تعداد انگشت‌شماری از روستاهای این منطقه مثبت بوده و بیشتر روستاها به دلیل مهاجرت و سکنی‌گزینی در شهرها رشد منفی جمعیت دارند.

صادقی با اشاره به افزایش ساخت و سازهای غیرمجار و عمدتا شبانه در شهرستان خلخال، بیان کرد: در حالی که بر اساس قوانین جاری کشور واگذاری هرگونه انشعاب انرژی به بناهای غیرمجاز ممنوع است ولی فشارهای وارده از منابع مختلف موجب می‌شود تا انشعابات انرژی به صاحبان ساخت و سازهای غیرمجاز شهری پس از گذشت مدتی از ساخت بنا واگذار شود.

او گفت: ادامه ساخت و سازهای غیرمجاز علاوه بر لطمه زدن به زیبایی شهر و روستاها جان اهالی ساکن در این سکونت‌گاه‌های غیررسمی در زمان وقوع حوادث طبیعی همچون زلزله را تهدید می‌کند.

صادقی تاکید کرد: هزینه‌های اجرای احکام قلع و قمع پس از احداث و تخریب بنای غیرمجاز بسیار سنگین‌تر از هزینه پیشگیری اولیه در همان ابتدای شروع این اقدام غیرقانونی توسط مهاجران روستایی است

صدیف بدری ، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی هم گفت: عمران و آبادانی روستاها باید اولویت اساسی مسئولان مربوطه باشد تا مردم با انگیزه و امید به زندگی خود در روستاها ادامه دهند.

وی با بیان اینکه اقتصاد و پیشرفت استان اردبیل منوط به رشد و توسعه روستاها است، افزود: هم‌اکنون بسیاری از روستاهای اردبیل از عمران و آبادانی بویژه اجرای طرح هادی و طرح‌های اشتغال‌زا بی‌نصیب مانده که این امر در شان و جایگاه روستاییان تلاشگر منطقه نیست.

بدری گفت: بسیاری روستاییان علاوه بر بیکاری از نبود مسکن مقاوم در مضیقه هستند که ضروری است مقاوم‌سازی مسکن در کنار اشتغال‌زایی مورد پیگیری جدی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی نیمه داوم و کم دوام در روستاهای استان اردبیل شناسایی شده است، افزود: از این تعداد ۵۴ هزار واحد مسکونی مقاوم‌سازی شده و نیاز است بقیه هم با ارائه تسهیلات بموقع مقاوم‌سازی شود تا روستاییان به خاطر نبود سرپناه مقاوم مجبور به مهاجرت نشوند.

سیدغنی نظری ، نماینده خلخال و کوثر در مجلس نیز گفت: در حال حاضر مشکل برخی از روستاهای این شهرستان‌ها در حوزه اشتغال، آب شرب ، راه بین‌مزارع و پمپاژ آب کشاورزی و نبود زیرساخت‌های اینترنت است که برطرف شدن این مشکلات با هدف جلوگیری از مهاجرت ضروری است.

او ایجاد زمینه اشتغال جوانان روستایی را یکی از عوامل مهم در آبادانی روستاها و پیشگیری از مهاجرت دانست و افزود: اگر روستاهایی مستعدی همچون نمهیل و کزج که موقعیت مناسب توسعه گردشگری و تولید را دارند، فاقد امکانات مورد نیاز امروزی باشند جوانان از روستاها مهاجرت می‌کنند.

ولی اسماعیلی ، نماینده گرمی در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه جمعیت روستاهای گرمی کاهش یافته است ، گفت: در سال‌های اخیر جمعیت برخی از روستاهای گرمی به دلیل بیکاری، نبود سرمایه‌گذاری و اشتغال تقلیل یافته است.

وی افزود: جمعیتی بالغ بر ۱۲۰ هزار نفری شهرستان گرمی به ۷۲ هزار نفر کاهش یافته که نشان می‌دهد برنامه‌های خوبی برای اشتغال و کارآفرینی در روستاها انجام نشده است.

اسماعیلی ادامه داد: پیامدهای مهاجرت‌ها نیز تامین امکانات نظیر آب، برق، گاز، امنیت و اشتغال است که باید تامین این امکانات برای ماندگاری جمعیت در شهرستان‌ها و روستاها فراهم شود.

وی افزود: طبق مطالعات علمی اگر امکانات مورد نیاز در شهرستان گرمی فراهم می‌شد ۶۰ هزار نفر از این شهرستان مهاجرت نمی‌کردند، راه اصلی برای حفظ و افزایش جمعیت روستاهای گرمی، مهاجرت معکوس و توسعه متوازن است.

فریبرز دهقان ، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌یزی استان اردبیل هم گفت: روند مهاجرت روستاییان به شهر در سال‌های اخیر مشهود است و این به دلیل از دست رفتن کارکرد قدیمی روستاها در بخش زراعت، باغبانی و دامداری است که باید جلوی آن گرفته شود.

وی با بیان اینکه ساختار سنی جمعیت در این استان به هم خورده و با تشدید مهاجرت و کاهش زاد و ولد با نوعی به هم ریختگی جمعیتی بویژه در روستاها روبرو هستیم، افزود: بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ در استان کاهش جمعیت از اصلی‌ترین دغدغه‌ها و نگرانی مسئولان است و تعدادی از روستاها نیز به دلیل تشدید مهاجرت خالی از سکنه به نظر می‌رسند که این رویه آثار ناگواری را در همه حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی به همراه دارد.

دهقان به موقعیت روستاهای مرزی و اهمیت تثبیت حضور روستاییان در این مناطق به همراه حفظ نیروهای جوان در این مناطق اشاره کرد و گفت: اگر منابع موجود درست مدیریت نشود بخش بزرگی از سرمایه‌ها به راحتی از دست می‌رود. …

Facebook
Telegram
Twitter
Email