header photo

زندان اوین در آتش و دود

زندان اوین در آتش و دود

آتش‌سوزی در زندان اوین؛ یگان ویژه به محل اعزام شده است؛

آمار دقیقی از جان باختگان و مجروحین در دست نیست.

گزارش‌ها و تصاویری از وقوع آتش‌سوزی در زندان اوین تهران، حوالی ساعت ۲۱ شنبه، منتشر شده است. ساکنان محله‌های اطراف زندان اوین از به گوش رسیدن صدای آژیر خطر گزارش داده‌اند. برخی منابع هم از اعزام نیروی یگان ویژه به سوی زندان خبر دادند. بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی دود از داخل زندان به آسمان زبانه کشیده است. همزمان با وقوع آتش‌سوزی، صدای شلیک از داخل زندان اوین به گوش رسیده است. بر اساس گزارش‌های اولیه، دست‌کم ۸ نفر در این حادثه آسیب دیدند.

برخی از منابع از روانه شدن خانواده‌های زندانیان به سوی زندان اوین، دقایقی پس از وقوع آتش‌سوزی، خبر می‌دهند. چند شاهد عینی از شنیده شدن صدای انفجار در خیابان‌های اطراف خبر دادند. برخی گزارش‌ها هم از پرتاب گاز اشک‌آور از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی به سوی زندانیان حکایت دارند.

شماری از شهروندان نیز که به سوی زندان اوین حرکت کرده بودند، با مقابله نیروهای انتظامی و پرتاب گاز اشک‌آور مواجه شدند.

خبرگزاری مهر هم،‌ با اشاره به تصاویر منتشر شده از آتش‌سوزی زندان اوین در شبکه‌های اجتماعی گزارش داد: «در پیگیری‌ها از سازمان زندان‌ها مشخص شد در پی درگیری بین تعدادی از زندانی‌های محکومیت مالی و سرقت یک کارگاه کارآفرینی زندان دچار حریق می‌شود».

خبرگزاری ایرنا، وابسته به دولت، به نقل از یکی از نیروهای امدادی حاضر در زندان اوین نوشت که آتش‌سوزی این زندان هم‌اکنون مهار شده و نیروهای آتش‌نشانی در حال ایمن‌سازی محیط هستند. ایرنا اعلام کرده که در این «حادثه»، هیچ‌کس کشته نشده و ۸ نفر مصدوم شده‌اند.

 بر اساس گزارش ایرنا، یک منبع امنیتی گفته است، «اکنون شرایط به صورت کامل تحت کنترل درآمده و آرامش در زندان برقرار است و عوامل آتش‌نشانی در حال اطفای حریق هستند. و «عوامل ایجاد آشوب نیز از سایر زندانیان جدا شده و دیگر افراد تحت بازداشت نیز به بندهای خود بازگشته‌اند».

اما گزارش‌ها از خیابان‌های اطراف زندان اوین حاکی از سر گرفته شدن تیراندازی در این زندان است. شاهدان عینی گفته‌اند که صدای شلیک ممتد را شنیده اند.

گفته می شود، اخبار مشابهی از دیگر زندان های کشور گزارش شده است. از جمله از سوی منابع محلی خبری، ساکنان مناطق اطراف زندان تبریز، از این زندان نیز صدای تیراندازی شنیده اند.

در پی افزایش نگرانی‌ها از جان زندانیان محبوس در زندان اوین، برخی کاربران احتمال داده‌اند که این انفجار و آتش‌سوزی در این زندان، از پیش‌برنامه‌ریزی شده بوده است تعداد زیادی از زندانیان سیاسی در زندان اوین اسیرند. خانواده های زندانیان سیاسی نگران هستند که با توجه به گسترش اعتراضات مردمی در سراسر کشور، رژیم قصد کشتار آنان را بر اثر یک حادثه ساختگی داشته باشد.

فرقه دمکرات آذربایجان عمیقا نگران جان فرزندان کشور که به جرم عقیده و داشتن اعتراض به سیاست های ویرانگر و ضد مردمی حاکمیت جمهوری اسلامی به بند کشیده اند، می باشد.

ما خواهان آزادی بی قید و شرط همه زندانیان سیاسی و عقیدتی از زندان های جمهوری اسلامی هستیم.

۲۳ مهر ۱۴۰۱

Go Back

Comment