آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

در دنیای پیشرفته امروز، برای مدیریت بحران، روش‌های خاصی تعریف شده که باید از آن‌ها بهره گرفت زیرا روش‌های سنتی و ناکارآمد فعلی، پاسخ‌گوی مدیریت بحران‌ها نیست. با وجود آنکه همه ارگانها همچون سپاه، ارتش، نیروهای مردمی، سمن‌ها، گروه‌های اجتماعی و استان‌های همجوار برای اسکان زلزله زدگان تلاش می‌کنند، اما مردم سرمای زیر ۷ درجه را تجربه می‌کنند و با کمبود مراکز اسکان و چادر روبه‌رو هستیم

نماینده خوی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سرما به ۷ درجه زیر صفر رسیده، به خبرنگار نجوا خبر گفت: مردم زلزله زده خوی در سرمای شدید همچنان سرپناه مناسب ندارند.

عادل نجف زاده با اعلام اینکه در نتیجه زلزله ۵.۹ ریشتری بیش از ۱۰ هزار خانه آسیب دیده است گفت: مردم زلزله زده خوی به منزل همشهریانی که خانه‌هایشان سالم مانده یا بستگانشان در دیگر شهرها رفته‌اند، اما دیگر امکان این شرایط وجود ندارد و ناچار به محل سکونتشان بازگشته‌اند.

وی نسبت به کمبود چادر، وسایل گرمایشی و ملزومات هشدار داد و گفت: در سرمای ۷ درجه زیر صفر، مردم به چادر پناه برده‌اند اما بسیاری از مردم چادر هم ندارند.

نماینده خوی در مجلس از پناه بردن مردم به خانه‌های نیمه ویران خبر داد و گفت: مردم برای آنکه از سرما در امان بمانند به خانه‌هایشان رفته و برای آنکه از سرما در امان بمانند، در خانه‌هایی زندگی می‌کنند که در نتیجه زلزله آسیب دیده، اما پس لرزه‌ها خطر را برای مردم تشدید کرده است.

وی با یادآوری اینکه از همان ساعات اولیه زلزله در خوی، وزیر کشور، رئیس هلال احمر، رئیس سازمان مدیریت بحران، بنیاد مسکن، اورژانس و بسیاری از دستگاه‌ها در کنار مردم قرار گرفتند گفت: در روزهایی که از زلزله می‌گذرد، تا حد امکان کمک به مردم ارسال شده اما کافی نیست.

نجف زاده از تخصیص چادر، مقدار قابل توجهی پتو و مواد غذایی به زلزله زدگان خبر داد و گفت: تا امروز نزدیک به ۱۰۰ سایت اسکان راه اندازی شده که هر سایت بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ چادر دارد. اما مشکلی که اکنون داریم، این است که ساز و کار مواجهه با بحران را فرا نگرفته یا چندان به روز نیستیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه امروز مشکل عمده در نحوه توزیع اقلام است گفت: ضعف در نظام توزیع باعث شده به زلزله‌زدگان به اندازه کافی چادر نرسد و هنوز بسیاری از مردم هیچ امکانی برای در امان ماندن از سرما ندارند.

وی با اشاره به اینکه ضعف نظام توزیع باعث شده که نتوانیم کالاهای اصلی مورد نیاز زلزله زدگان را به دست جامعه هدف برسانیم گفت: باید بپذیریم که ساختار مدیریت بحران کشور ضعیف است.

نجف زاده خطاب به رئیس‌جمهور گفت: در کشوری که دایم سیل، زلزله و طوفان شن رخ می‌دهد و مستعد بسیاری از بلایای طبیعی دیگر است، خشکسالی و مدیریت ناپایدار منابع آب را دارد، با این روند مدیریت بحران دچار مشکل بیشتر خواهیم شد.

وی با یادآوری وقوع زلزله بم با ۵۰ هزار کشته گفت: با وجود آن که تجربه تلخ زلزله بم را پشت سر گذاشتیم، متأسفانه هنوز با همان روش سنتی به دنبال کمک‌رسانی به زلزله زدگان خوی هستیم.

نماینده خوی گفت: در دنیای پیشرفته امروز، برای مدیریت بحران، روش‌های خاصی تعریف شده که باید از آن‌ها بهره گرفت زیرا روش‌های سنتی و ناکارآمد فعلی، پاسخ‌گوی مدیریت بحران‌ها نیست. با وجود آنکه همه ارگانها همچون سپاه، ارتش، نیروهای مردمی، سمن‌ها، گروه‌های اجتماعی و استان‌های همجوار برای اسکان زلزله زدگان تلاش می‌کنند، اما مردم سرمای زیر ۷ درجه را تجربه می‌کنند و با کمبود مراکز اسکان و چادر روبه‌رو هستیم.

نجف زاده با تاکید براینکه زمستان بسیار سردی است و چادر برای مقابله با این سرما پاسخ‌گو نیست گفت: باید توزیع وسایل گرمایشی به اندازه کافی صورت بگیرد.

وی از مشکل زیرساخت‌های برق خبرداد و گفت: در نتیجه قطع برق یک مرکز اسکان ساعت‌ها بدون برق می‌ماند و در شرایط سرمای منفی، بدون حتی بخاری برقی، تحمل سرما بسیار سخت و طاقت فرساست به همین دلیل به تلاش جدی و گسترده نیاز داریم که بتوانیم به داد مردم زلزله‌زده خوی برسیم.

نماینده خوی در پایان گفت: هوا به مرور سردتر می‌شود، زیرا سامانه‌های جدید سرما در آستانه ورود به کشور است و مردم در کمپ‌ها دچار مشکلات و کمبودهای بیشتری می‌شوند.

Facebook
Telegram
Twitter
Email