آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

رفیق فریدون ابراهیمی

رفیق فریدون ابراهیمی

فرقه دمکرات آذربایجان و جمعیت پناهندگان ایرانی مقیم جمهوری آذربایجان روز چهارم خرداد ماه 1396 به مناسبت گرامیداشت هفتادمین سالروز شهادت قهرمانانه فریدون ابراهیمی دادستان کل حکومت خود مختار آذربایجان، مراسمی در سالن مرکزی ساختمان بین المللی مطبوعات این کشور برگزار کردند.

در این بزرگداشت با شکوه علاوه بر شرکت گروهی از اعضای فرقه دمکرات آذربایجان و جمعیت پناهندگان ایرانی،دهها نفر از دانشمندان، مورخان،شرق شناسان و رسانه های گروهی شرکت داشتند.

در ابتدا رحیم حسین زاده صدر جمعیت پناهندگان ضمن خوش آمد گویی، توجه حاضرین را به دیدن فیلم مستندی از مبارزات قهرمانانه فریدون ابراهیمی وخلق آذربایجان باعنوان عمر عقاب (قارتال عمرو) دعوت کرد. این مستند تاریخی تحسین همگان را در بر داشت.

پس از یک دقیقه سکوت به یاد شهدای خلق آذربایجان نوبت به معرفی کتاب “تاریخ قدیم آذربایجان” رسید. این کتاب تاریخی توسط شهید فریدون ابراهیمی ابتدا به زبان فارسی و سپس به زبان آذری درسال 1325 به نشر رسیده است. فرقه دمکرات آذربایجان اخیرا این کتاب را با حروف لاتین و آذری باز نشر داده است. آکادمیسین و شرق شناس اکرم رحیملی به معرفی کتاب تاریخ قدیم آذربایجان و نویسنده توانمند آن فریدون ابراهیمی پرداخت.

پس از آن دکتر عادله از کادر رهبری فرقه دمکرات آذربایجان و جمعیت پناهندگان ایرانی خاطراتی از نخستین دیدارش با فریدون ابراهیمی که در اولین کنگره سازمان جوانان فرقه دمکرات آذربایجان در تبریز روی داده بود، بیان کرد. او گفت: خانواده ابراهیمی ها از پدرشان غنی ابراهیمی تا فرزندانش فریدون، اوشیروان، ایرج خانم و ایران خانم براستی وطن پرست و انقلابی پر شور بودند. او فریدون ابراهیمی را قهرمان ملی حطاب کرد.

سپس دکتر عادله دیپلم افتخار فرقه دمکرات آذربایجان را به پاس مبارزات و از خودگذشتگی ابراهیمی ها به فرزند شهید انوشیروان ابراهیمی، فریدون ابراهیمی تقدیم کرد.

در ادامه الدار اسماعیلف صدر تشکیلات دده قورقود و صدر هیئت تحریریه مجله بین المللی دنیای آذربایجان ضمن تجلیل از مبارزات شجاعانه فریدون ابراهیمی، او را فرزند برومند خلق آذربایجان و لایق بالاترین جایگاه دانست. به همین خاطر بالاترین نشان افتخار تشکیلات دده قورقود را به نماینده خانواده ابراهیمی ها، فریدون ابراهیمی تقدیم کرد.

 سپس پیام رهبری حزب توده ایران خطاب به شرکت کنندگان در این گردهمایی، توسط  م. مقدم قرائت شد. در این پیام از شهید غنی ابراهیمی، شهید فریدون ابراهیمی و شهید انوشیروان ابراهیمی تجلیل به عمل آمده بود.

شرق شناس سولماز توحیدی و شرق شناس دکتر صمد بایرامزاده در ادامه به نقش مهاجرین ایرانی در مبارزات آزادیخواهانه و نقش برجسته فریدون ابراهیمی در تشکیل دولت خودمختار آذربایجان سخن گفتند.

در پایان شاعرتاریل امید، شعری در توصیف فریدون ابراهیمی قرائت کرد.

همایش با سخنان فریدون ابراهیمی فرزند شهید انوشیروان ابراهیمی پایان یافت.

Facebook
Telegram
Twitter
Email