header photo

دریاچه ارومیه تا سلامت کامل فاصله زیادی دارد

دریاچه ارومیه تا سلامت کامل فاصله زیادی دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی و عضو ستاد احیا دریاچه ارومیه گفت: حجم آب دریاچه ارومیه در دی ماه سال گذشته ۳.۳۵ میلیارد مترمکعب بود که دی ماه امسال به ۳.۲۹ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

 یوسف غفارزاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا علت کاهش حجم آب دریاچه ارومیه را تبخیر فصل تابستان و کاهش بارندگی های فصل پاییز عنوان و اظهار کرد: حجم آب دریاچه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ میلیون مترمکعب و نسبت به ابتدای سال آبی (اول مهر امسال) سه میلیون متر مترمکعب کاهش یافته است

وی افزود: حجم آب دریاچه ارومیه نیز در مقایسه با متوسط درازمدت ۱۲.۴۸ میلیارد مترمکعب کاهش نشان می دهد.

وی ادامه داد: تراز سطح آب دریاچه ارومیه امسال یکهزار و ۲۷۱ متر و ۲۵ سانتی متر است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ صدم سانتی متر و نسبت به ابتدای سال آبی (اول مهر امسال) یک سانتی متر و در مقایسه با متوسط درازمدت، ۳ متر و ۳۱ سانتی متر از نظر ارتفاعی کاهش نشان می دهد.

غفارزاده اظهار کرد: وسعت دریاچه در تراز یاد شده حدود ۲ هزار و ۷۹۴ کیلومترمربع می باشد که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۳ کیلومترمربع و نسبت به ابتدای سال آبی ۶ کیلومترمربع و در مقایسه با متوسط درازمدت یکهزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع کاهش وسعت نشان می دهد.

به گزارش ایرنا، نمودار تغییرات ۳۰ ساله دریاچه ارومیه بر پایه داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این دریاچه هنوز با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد و افزایش بارش‌ها و استفاده بهینه از منابع آبی بر اساس سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌تواند ضمن ادامه روند افزایش تراز آب این دریاچه، به احیای کامل آن بیانجامد.

قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه تراز این حوزه آبی بسته سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما در سایه اقدامات دولت تدبیر و امید، روند خشک شدن آن متوقف شد.

هرچند تراز یک‌هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده است ولی این دریاچه در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع خواهد شد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است در مدت ۱۰ سال (از ۱۳۹۴ تا)  به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم تا ۲ سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

تراز دریاچه ارومیه از سال ۱۳۴۴ تا سال ۱۳۷۲ خورشیدی، بین یک هزار و ۲۷۴ متر تا یک هزار و ۲۷۸ متر متغیر بود، اما از این تاریخ به بعد روند کاهشی تراز دریاچه آغاز شد و تا سال ۱۳۹۳ کاهش متوسط سالانه ۴۰ سانتی متر و در مجموع ۸ متر از تراز دریاچه ارومیه به ثبت رسید.
پس از تصویب طرح نجات دریاچه ارومیه و با وجود تغییر نداشتن چشمگیر بارش‌های حوضه در چهار سال گذشته، تراز دریاچه ارومیه نسبت به تراز احتمالی از روند گذشته با افزایش همراه شد که این نشان دهنده توقف روند کاهشی و تثبیت وضعیت دریاچه است.

در خصوص حوضه دریاچه ارومیه فقط موضوع آب مطرح می‌شود، در حالی که این منطقه با بحران خاک نیز روبه رو بوده و با افزایش شوری حاصلخیزی لازم برای کشاوزی را از دست داده است.

سیاست های غلط و غیره کارشناسی همراه با سوءاستفاده از محیط زیست، فاجعه جبران نا پذیری بوجود آورده که به گفته کارشناسان تا صدها سال دیگر جبران نخواهد شد. خشک شدن دریاچه ها، تالاب ها، رودخانه ها، قنات ها، نابودی بخش بزرگی از جنگل های کشور، فرسوده کردن خاک های حاصلخیز بدلیل استفاده های نا مناسب، خشک کردن باغات و جنگل ها برای شهرک سازی و ویلا سازی و ... گوشه ای از جنایتی است که در حق محیط زیست، و آینده کشور روی داده است.

 به گفته اکبر فتحی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی در جلسه کمیته برگزاری هفته خاک سازمان جهادکشاورزی این استان، «بحران خاک در اطراف دریاچه ارومیه تبخیر آب را تا سه برابرِ میانگین جهانی بالا برده است.»

Go Back

Comment