header photo

دانشمند هسته ای ایران ترور شد

دانشمند هسته ای ایران ترور شد

محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای کشورمان عصر روز جمعه در منطقه آبسرد در شمال شرقی تهران مورد هدف قرار گرفت.  فخری زاده از مقامات ارشد وزارت دفاع ایران بود.

به گزارش روابط عمومی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بعد از ظهر روز جمعه عناصر تروریست مسلح خودرو حامل محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را مورد حمله قرار دادند. در جریان درگیری تیم حفاظت ایشان با تروریست ها آقای محسن فخری زاده به شدت مجروح شد و بیمارستان منتقل گردید. متاسفانه تلاش تیم پزشکی برای احیاء ایشان موفق نبود.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به شواهدی از دخالت اسرائیل در ترور این دانشمند ایرانی اشاره کرد. وی همچنین از جامعه بین المللی، به ویژه اتحادیه اروپا خواست تا به سیاست استاندارد دوگانه خاتمه دهد و عمل "تروریسم دولتی" را محکوم کند. در این رابطه سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت که ضمن خویشتنداری، باید از هرگونه اقدامی که موجب افزایش تنش در منطقه شود، خودداری شود.
به گزارش رویترز، فرحان حق سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: «ما گزارش‌هایی دربارهٔ ترور یک دانشمند هسته‌ای ایران در نزدیکی تهران دریافت کرده‌ایم، ما خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها و جلوگیری از هرگونه اقدامی که باعث افزایش تنش‌ها در منطقه می‌شود، هستیم».

اتحادیه اروپا ترور «محسن فخری زاده» دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران را مجرمانه و در تضاد با اصل احترام به حقوق بشر توصیف کرد.

به گزارش ایسنا،  پایگاه اطلاع‌رسانی اتحادیه اروپا در این خصوص گزارش کرد، سخنگوی اتحادیه اروپا امروز (شنبه) با صدور بیانیه‌ای ترور فخری زاده را محکوم کرد.

در ابتدای این بیانیه در خصوص حادثه تروریستی روز گذشته در دماوند آمده است: «در تاریخ ۲۷ نوامبر ۲۰۲۰ (هفتم آذرماه) در آبسرد، یک مقام دولتی ایران و چندین غیرنظامی در مجموعه‌ای از حملات خشونت‌بار کشته شدند. این یک اقدام مجرمانه و در تضاد با اصل احترام به حقوق انسانی که اتحادیه اروپا حامی آن است، می‌باشد».

اتحادیه اروپا در ادامه ضمن تسلیت به خانواده‌های قربانیان این حادثه ادامه داد: «نمایندگی عالی (اتحادیه اروپا) به اعضای خانواده افرادی که کشته شده‌اند، تسلیت عرض می‌کند و همچنین آرزوی بهبودی سریع برای تمامی افرادی را دارد که احتمالاً در این حادثه زخمی شده‌اند».

پیش از این نیز «اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور قتل‌های فراقانونی در واکنش به ترور «محسن فخری زاده» در توییتی نوشت قتل هدفمند فرامرزی خارج از درگیری مسلحانه، نقض قانون بین‌المللی حقوق بشر و منشور سازمان ملل است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نیویورک تایمز، با استناد به منابع آگاه، در سرویس اطلاعاتی ایالات متحده، ادعا شده که اسرائیل در پشت ترور محسن فخری زاده، فیزیکدان هسته ای ایرانی است.

این روزنامه می نویسد: " یک مقام آمریکایی همانند دو کارمند سرویس اطلاعاتی دیگر ادعا می کند که اسرائیل عامل حمله به این دانشمند است."

این نشریه خاطرنشان می کند که "معلوم نیست آیا ایالات متحده می توانست از قبل از این عملیات اطلاع داشته باشد یا خیر، اما دو کشور (اسرائیل و ایالات متحده) نزدیکترین متحدان هستند و مدتهاست که اطلاعات در مورد ایران را رد و بدل می کنند."

کاخ سفید و سازمان سیا از اظهارنظر درباره این موضوع خودداری کردند.  

پیش از این، وزارت دفاع ایران تأیید کرده بود که محسن فخری زاده، فیزیکدان هسته ای مقتول، رئیس سازمان تحقیق و نوآوری در این وزارتخانه بود. بعد از ظهر 27 نوامبر، افراد مسلح به فخری زاده حمله کردند، در درگیری بین سرویس امنیتی وی و مهاجمان، فخری زاده به شدت زخمی شد و در بیمارستان درگذشت.

Go Back

Comment