header photo

توافق بر ادامه مذاکرات کمیسیون مشترک برجام

توافق بر ادامه مذاکرات کمیسیون مشترک برجام

دور نخست نشست کمیسیون مشترک برجام به ریاست اتحادیه اروپا و با حضور نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران با توافق جهت ادامه رایزنی‌ها در سطح کارشناسی پایان یافت. رئیس کمیسیون مشترک برجام نشست امروز را مفید خواند و وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که دو گروه کارشناسی موازی میان اعضای کمیسیون جهت انجام رایزنی‌های فنی در زمینه رفع تحریم و هسته‌ای تشکیل شد.

به گزارش زمانه، بعد از ظهر سه‌شنبه ۱۷ فروردین / ۶ آوریل نمایندگان جمهوری اسلامی و پنج کشور باقی مانده در برجام در وین پایتخت اتریش در هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام شرکت و درباره چگونگی احیای برجام گفت‌وگو کردند.

انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا ریاست این نشست را برعهده داشت و عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران رئیس هیئت جمهوری اسلامی بود.

پس از پایان دور نخست این گفت‌وگوها انریکه مورا نشست را مثبت خواند و اعلام کرد که دو گروه کارشناسی در زمینه اجرای تعهدات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها تشکیل شده است.

مورا در توئیتر نوشت: «به‌عنوان هماهنگ‌کننده، تماس‌های جداگانه‌ در وین را با تمام طرف‌ها از جمله ایالات متحده بیشتر خواهم کرد.»

وزارت امور خارجه ایران نیز در بیانیه‌ای ضمن تأیید برگزاری دو گروه کارشناسی موازی افزود: «نشست‌های کارشناسی قرار است به بحث و رایزنی در خصوص جنبه‌های فنی و جزئیات مسائل مربوط به لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای بپردازند و نتیجه بحث‌های خود را به کمیسیون گزارش نمایند.»

وزارت خارجه جمهوری اسلامی همچنین گفت عباس عراقچی‌ در نشست کمیسیون تأکید کرده که «رفع تحریم‌های‌ آمریکا، اولین و ضروری‌ترین اقدام جهت احیای برجام» است و ایران «آمادگی کامل دارد به محض رفع تحریم‌ها و پس از راستی‌آزمایی آن، اقدامات جبرانی هسته‌ای خود را متوقف کرده و به اجرای کامل برجام بازگردد».

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی وین در توئیتر نوشت: «جلسه کمیسیون مشترک برجام موفقیت‌آمیز بود.» او نیز اعلام کرد دو گروه کارشناسی که بلافاصله شروع به کار کرده‌اند وظیفه دارند اقدامات مشخصی را كه واشنگتن و تهران باید برای بازگرداندن برجام انجام دهند، شناسایی كنند.

اولیانوف در توئیت دیگری نوشت «احیای برجام بلافاصله رخ نخواهد داد. مدتی طول خواهد کشید. چه مدت؟ هیچ‌کس نمی‌داند. مهم‌ترین دستاورد پس از نشست امروز کمیسیون مشترک این است که اقدامات عملی برای دستیابی به این هدف آغاز شده است

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در این شورا نیز در توئیتی نوشت: «فارغ از این‌که اروپا، اراده یا توان مجاب‌سازی آمریکا برای لغو یک‌باره همه تحریم‌ها و بازگشت واشنگتن به تعهدات خود را داشته باشد یا نه، امکان ورود ایران به مذاکرات فرابرجامی تحت هیچ شرایطی وجود نخواهد داشت

این در حالی است که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و سرپرست هیئت آمریکایی در وین روز سه‌شنبه قبل از آغاز نشست کمیسیون مشترک برجام به شبکه رادیویی «ان‌پی‌آر» گفت ایالات متحده نگران برنامه موشک‌های بالستیک ایران است و وقتی پرونده هسته‌ای آن مشخص شد، مذاکره درباره فعالیت منطقه‌ای ایران را آغاز می‌کند.

مالی با تأکید بر این‌که «می‌خواهیم درباره همه این‌ مسائل مذاکره کنیم»، اصرار مقام‌های جمهوری اسلامی بر رفع کامل تحریم‌ها را نشانه جدی نبودن تهران در بازگشت به برجام دانست.

نشریه بلومبرگ نیز به نقل از یک مقام اروپایی نوشت، پافشاری تهران به لغو یک‌جای تمامی تحریم‌های آمریکا موجب شده تا نمایندگان بریتانیا، فرانسه و آلمان انتظاری در پیشرفت مذاکرات روز سه‌شنبه نداشته باشند.

رابرت مالی جمعه گذشته گفته بود کشورش حاضر است برای بازگشت ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای، تحریم‌هایی که در مغایرت با برجام هستند را لغو کند. ایران خواهان لغو همه تحریم‌هاست. کاخ سفید از سیاست «عمل در برابر عمل» سخن گفته است. اتحادیه اروپا هم بر همین موضوع تاکید دارد: توقف غنی‌سازی در برابر لغو برخی تحریم‌ها.

Go Back

Comment