آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

شام‌گاه شنبه ۸ بهمن سال جاری، زلزلهٔ فاجعه‌باری شهرستان خوی واقع در استان آذربایجان غربی را  لرزاند. بر پایۀ گزارش‌های انتشاریافته، مردم این شهر و روستاهای اطراف آن ۵۰ بار شاهد پس‌لرزه‌ها بودند. در هوای سرد زمستانی و زمانی که دمای هوا از منفی سه درجه به هشت درجه زیر صفر رسیده و بارش برف آغاز شده بود، دو پس‌لرزۀ قوی مردم را به خیابان‌ها کشاند.

زلزله علاوه بر خسارت‌های مادی فراوان، تلفات جانی نیز به بار آورد. محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی، دو روز پس از وقوع زمین‌لرزۀ ۵٫۹ ریشتری در شهرستان خوی، صبح دوشنبه دهم بهمن‌ اعلام کرد: “شمار مصدومان زلزله خوی به یک هزار و ۷۵ نفر رسیده و سه نفر فوتی داشته است.” در گزارش های غیررسمی شمار قربانیان زمین‌لرزه ۷ تن اعلام شده است.

حتی بر اساس گزارش های منتشر شده در رسانه های مجاز جمهوری اسلامی کمک‌رسانی دولت و نهادهای مسؤول به زلزله‌زدگان بسیار نامنظم و بدون برنامه بوده است. در سرمای سرد زمستان آذربایجان، زلزله‌زدگانی که خانه و کاشانهٔ خود را از دست داده‌اند به محلی برای اسکان یا به چادر، و به پتو و لباس گرم و مواد غذایی نیاز دارند.

شهرستان خوی، روز ۲۸ دی‌ماه نیز شاهد زمین‌لرزۀ دیگری به شدت ۵٫۴ ریشتر در عمق ۱۲ کیلومتری زمین بود که به مصدوم‌شدن ۱۲۰نفر و وارد‌آمدن خسارت به خانه‌های شهروندان منجر شد.

گزار‌ش‌ها و ویدیوهای انتشاریافته در شبکه‌های اجتماعی، مردم بی‌سرپناه را در سرمای جان‌سوز در کنار آوار خانه‌هایشان نشان می‌دهد. اگرچه چادر یا کانکس زلزله‌زدگان را چندان از گزند سرما در امان نگه نخواهد داشت، اما حتی همان هم به اندازۀکافی موجود نیست.

به گزارش دویچه‌وله،۱۰بهمن ۱۴۰۱، محمد حسن نامی، رییس سازمان مدیریت بحران، از “۲۵۰میلیون تومان وام و حدود ۸۰میلیون تومان کمک بلاعوض” دولت به آسیب‌دیدگان خبر داد، وعده‌ای که در این وضعیت دردی را از مردم خوی و بیش از ۷۰ روستای خراب‌شدۀ منطقه درمان نمی‌کند.

این وعده‌ها در حالی داده می‌شود که بخشی از مردمِ شهرهای زلزله‌زده در مناطق گوناگون ایران، از زلزلۀ سال ۹۱ در آذربایجان شرقی یا زلزلۀ کرمانشاه در سال ۹۶، تا سال‌ها پس از آن در کانکس زندگی کرده‌اند.

حزب تودۀ ایران ضمن ابرازهم‌دردی و هم‌بستگی با هم‌وطنان زلزله‌زده از همه نیروهای مردمی و انسان دوست می خواهد تا به کمک آسیب دیدگان زلزلۀ خوی برسند.

حزب تودۀ ایران

۱۴ بهمن ۱۴۰۱

Facebook
Telegram
Twitter
Email