header photo

اعلامیه کمیته مرکزی فرقه دمکرات آذربایجان درباره تجاوز نظامی جدید دولت ارمنستان به اراضی جمهوری آذربایجان.

اعلامیه کمیته مرکزی فرقه دمکرات آذربایجان

درباره تجاوز نظامی جدید دولت ارمنستان به اراضی جمهوری آذربایجان.

هم میهنان گرامی !

اعضاء و هواداران فرقه دمکرات آذربایجان !

همانطور که اکثر خبرگزاریهای های داخلی و خارجی گزارش داده اند، روز یکشنبه ۲۲ تیرماه ۱۳۹۹ (۱۲ جولای ۲۰۲۰)، نیروهای مسلح دولت متجاوز ارمنستان یکبار دیگر در منطقه شهرستان "تووز" آذربایجان به اراضی جمهوری آذربایجان تجاوز کردند.  این تجاوز با مقابله واحدهای نظامی ارتش آذربایجان خنثی شد، ولی درگیری های پراکنده هنوز ادامه دارد.

طی این درگیری ها هر دو طرف تلفات داشته اند. از برادران آذربایجانی ما یک غیرنظامی سالخورده، عده ای سرباز و افسر عالیرتبه و از جمله یک ژنرال، جمعا ۱۲ نفر، در حین دفاع از اراضی آذربایجان به شهادت رسیدند

همانطور که میدانید، اختلافات جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه خودمختار قره باغ که بخش تفکیک ناپذیر جمهوری آذربایجان است، از سالهای پایانی قبل از فروپاشی اتحاد شوروی شکل گرفت. بلافاصله پس از فروپاشی شوروی و آغاز تجاوز دولت ارمنستان، این اختلافات به سرعت به جنگ تمام عیار میان نیروهای دو طرف تبدیل گردید. دولت ارمنستان که از قبل خود را برای این تجاوزات آماده کرده بود، در هرج و مرج پس از فروپاشی شوروی، و در اولین سالهای استقلال جمهوری آذربایجان، با حملات غافل گیرانه، توانست بیست درصد اراضی جمهوری آذربایجان را تصرف و ساکنین این اراضی را از خانه و کاشانه خود بیرون کند. در این عملیات وحشیانه، هزاران نظامی و غیر نظامی، مرد و زن و پیر و جوان و کودک کشته شدند، هزاران نفر زخمی و علیل شدند، غیر از قره باغ ۷ شهرستان مجاور نیز به اشغال دولت ارمنستان درآمد و حدود یک میلیون نفر از خانه و کاشانه خود رانده شدند.

سرانجام در سال ۱۳۷۲ (۱۹۹۳ میلادی)، با میانجیگری روسیه، کشورهای اروپایی و آمریکا وضعیت آتش بس میان دو طرف برقرار گردید.

کنفرانسی در شهر مینسک پایتخت جمهوری بلاروس با شرکت نمایندگان این کشورها و دو طرف مناقشه برگزار گردید. کار گروهی مرکب از نمایندگان روسیه و فرانسه و آمریکا تعیین شد تا از طریق مذاکرات سیاسی و به شکل مسالمت آمیز که رضایت طرفین را جلب کند مناقشه خاتمه یابد و صلح برقرار گردد.

اختلافات دو کشور و ادعاهای ارضی ارمنستان در سازمان ملل متحد نیز مورد مذاکره قرار گرفت. در قطعنامه های سازمان ملل دولت ارمنستان متجاوز شناخته شد، اراضی نامبرده و قره باغ به عنوان اراضی آذربایجان اعلام شد، و از دولت ارمنستان خواسته شد که اراضی اشغالی را تخلیه و به دولت آذربایجان تحویل دهد. از دولت آذربایجان نیز خواسته شد تا حقوق اقلیت ارامنه ای که ساکن قره باغ هستند محترم شمرده شود و خودمختاری آنها در امور محلی تامین گردد.

متاسفانه علی رغم اینکه دولت آذربایجان بارها آمادگی خود را برای تامین حقوق اقلیت ارامنه ساکن قره باغ در عالیترین شکل اعلام کرده است، مذاکرات کارگروه مینسک با طرفین به نتیجه نرسیده است.

طی ۲۷ سالی که رسما میان دو طرف وضعیت آتش بس برقرار شده، نیروهای نظامی دولت ارمنستان در خطوط جبهه بارها و بارها آتش بس را نقض کرده اند که هر بار با پاسخ قاطع ارتش آذربایجان روبرو گردیده اند.

ولیکن این بار، صدها کیلومتر دورتر از خطوط جبهه قره باغ، در منطقه شهرستان "تووز" میان گنجه و مرز گرجستان، اراضی جمهوری آذربایجان مورد تجاوز نافرجام نیروهای نظامی دولت ارمنستان قرار گرفت.

برخی کارشناسان معتقدند که علت انتخاب این محل برای عملیات تجاوزکارانه جدید دولت ارمنستان، عبور لوله های نفت و گاز صادراتی آذربایجان به سوی گرجستان و ترکیه و اروپا است. محلی که اهمیت استراتژیک برای آذربایجان و کشور های دیگر دارد.

به عقیده این مفسران، اگر دولت ارمنستان میتوانست این منطقه را اشغال کند، همزمان با ایجاد مشکلات جدی در صادرات نفت و گاز آذربایجان، یقینا کشورهای ذینفع دیگر نیز به شکل آشکار و نهان در این مجادله درگیر میشدند.

اگر مجامع جهانی با نفوذ اعم از سازمان ملل، کارگروه مینسک و کشورهای قدرتمند منطقه خواهان شعله ور شدن جنگ ویرانگر جدیدی در این منطقه نیستند، باید که دولت ارمنستان را وادار کنند که به شیوه های سیاسی و مسالمت آمیز اراضی آذربایجان را ترک کند و به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان احترام بگذارد.

در غیر این صورت، در حالتی که همچون گذشته خلق و دولت آذربایجان از حقوق به حق خود محروم باقی بمانند، نمی توان خلق و دولت آذربایجان را به خاطر دفاع  شرافتمنمدانه از سرزمین و خانه و کاشانه خود و آزاد سازی اراضی اشغالی نکوهش کرد.

فرقه دمکرات آذربایجان همیشه تجاوزات دولت ارمنستان به اراضی جمهوری آذربایجان را محکوم کرده و همواره در کنار برادران و خواهران خود در جمهوری آذربایجان ایستاده و خواهد ایستاد.

کمیته مرکزی فرقه دمکرات آذربایجان

۲۶ تیرماه ۱۳۹۹

۱۶ جولای ۲۰۲۰

Go Back

Comment