آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

اعلامیه کمیته مرکزی…

بمناسبت در گذشت سهراب طاهر شاعر نامدار آذربایجان

سهراب طاهر شاعر خلق آذربایجان و یکی از فعالین فرقه دمکرات آذربایجان در 15 اردیبهشت 1395 در شهر باکو در گذشت. کمیته مرکزی فرقه دمکرات آذربایجان یاد و خاطره این شاعر و فعال سیاسی را گرامی می دارد.

سهراب طاهر در 15 مرداد ماه 1305 هجری شمسی در خانواده ای زحمتکش و انقلابی در شهر آستارا متولد کردند هنوز کودکی بیش نبود که پدرش ابوالفضل طاهر را به شهر کرمانشاه تبعید شد.

در سال 1320 پس از سقوط رضا شاه، او همراه خانواده به تبریز بر گشت. در اواخر 1324 به اتفاق گروهی از جوانان فرقه جهت تحصیل به شهرباکو مرکز جمهوری سوسیالیستی آذربایجان اعزام شد. پس از اتمام دانشگاه بدلیل سرکوب خونین جنبش 21 آذر وی از بازگشت به وطنش باز ماند.

سهراب طاهر در سال 1331 شمسی وارد دانشکده ادبیات باکو شد و در سال ۱۹۵۷آنرا با موفقیت به پایان رساند.

پس ازفارغ‌التحصیلی در رشته ادبیات در روزنامه آذربایجان ارگان مرکزی فرقه دمکرات آذربایجان به عنوان مسئول بخش ادبی آن مشغول به کار شد. از سال 1984 مدیر مسئول مجله آذربایجان و عضو هئیت مدیره شورای شعر اتحادیه نویسندگان این تشکیلات بود. وی همزمان عضویت در کمیته مرکزی و مسئولیت تشکیلات شهر باکو را به عهده داشت. و …

سهراب طاهر به پاس خدمات ارزنده ای که در راه رشد و ترویج ادبیات آذربایجان انجام داده بود، عنوان شاعر خلق را دریافت و در سال 2006 به دریافت مدال افتخار جمهوری آذربایجان نائل آمد.

وی همچنین در سال 2010 از طرف اتحادیه نویسندگان و مترجمین شهر مسکو جایزه بین‌المللی مایاکوفسکی را دریافت کرد.

از او چندین کتاب شعر، رمان و دهها مقاله ادبی به یادگار مانده است.

پیکر این شاعر خلق آذربایجان روز پنچ شنبه 16 اردیبهشت 1395 در میان انبوهی از نویسندگان،شاعران، خبرنگاران و هیئت نمایندگی فرقه دمکرات آذربایجان در گورستان مفاخر آذربایجان شماره 2 (فخری خیابانی 2) به خاک سپرده شد.

یاد و خاطره اش گرامی باد!

کمیته مرکزی فرقه دمکرات آذربایجان

16 اردیبهشت 1395

Facebook
Telegram
Twitter
Email